اخبار ناسا جدیدترین خبرها از ناسا ناسا در راه کشف رازهای قلب


ناسا در راه کشف رازهای قلب

دکتر Rob Bryant مخترع سوپرپلاستیک ناسا گفت: « چه کسی می داند؟ شاید زندگی ای را که نجات می دهم زندگی خودم باشد». Bryant محقق ارشد مرکز تحقیقاتی Langley ناسا به یک نکته مهم اشاره نمود: «ایمید قابل حل مرکز تحقیقاتی Langley یا به طور خلاصه LaRC-SI یک نمونه بسیار جالب است که نشان می دهد چطور سرمایه گذاری در تحقیقات مواد ناسا منجر به نتایج بسیار مفید در زمینه ارتقاء کیفیت زندگی از طریق تکنولوژی پزشکی شده است.»

و نقص در کار قلب مانند نقص در ساختار یک هواپیما بسیار جدی است.

این پلاستیک یک رزین هوافضای پیشرفته است؛ Lark-SI یا ایمید قابل حل مرکز تحقیقاتی Langley، یک ماده بسیار انعطاف پذیر، مقاوم به مواد شیمیایی و پایدار در حرارت های بسیار بالا و بسیار پایین است. این تکنولوژی برای یک برنامه تحقیقاتی هوافضای سرعت بالا تدوین و و بسط داده شده بود. اما در این میان دیگر مزایای این ماده کشف گردید که می تواند به عنوان یک ماده بی اثر بیولوژیکی و زیستی عمل نماید- و از این رو برای استفاده های پزشکی از جمله برای دستگاه هایی که در درون بدن قرار می گیرند، مناسب است.

LaRC-SI در پوشش لیدهای قلب انسان که از CRT (وسیله ای که به اندازه یک کرنومتر بوده و در درون قفسه سینه قرار داده می شود) انشعاب می شود استفاده می گردد. لید یک سیم بسیار ویژه ای است که انرژی را از CRT به عضله قلب منتقل می نماید. ایمپالس ها و تحریکات الکتریکی حاصل از CRT ضربان های قلب را منظم کرده و جریان خون را بهبود می بخشد.

ناسا در جولای 2004 امتیاز استفاده از تکنولوژی پوششی LaRC-SI را به شرکت Medtronic – کمپانی ای که بر پایه تکنولوژی پزشکی کار می کند – داد. شرکت پتانسیل این رزین بسیار انعطاف پذیر را برای استفاده در لید قلب چپ دستگاه CRT شناسایی نمود.

استفاده از این ماده تکامل یافته توسط ناسا در وسیله ای که داخل بدن جای می گیرد از آخرین دستاوردهای پزشکی است که از تکنولوژی ناسا به دست آمده.

 

 

تصویر: یک تصویر هنری از جایگزینی لید قلب چپ شرکت Medtronic که برای بهبود کارآیی قلب در افزایش جریان خون، درون بدن به کار می رود. این لید به خاطر استفاده از مواد پوششی LaRC-SI ناسا یکی از ظریف ترین تجهیزات در دسترس می باشد. اعتبار تصویر: شرکت Medtronic

 

Bryant اضافه نمود: « یکی از مزایای این ماده این است که رنج وسیعی از کاربردها را شامل می شود. از قسمت های مکانیکی و مرکب گرفته تا پوشش بخش های الکتریکی و باندهای چسبنده.»

نقص در عملکرد قلب زمانی اتفاق می افتد که عضله قلب قادر به پمپاژ کافی و کارآمد نبوده و نتواند نیاز بدن به خون و اکسیژن را برآورده سازد.  این یک وضعیت پیش رونده و مزمن است که بیش از پنج میلیون آمریکایی و بیش از 22 میلیون فرد در سراسر دنیا از آن رنج می برند. دستگاه تنظیم ضربان قلب یا CRT ، طراحی شده تا انقباض دو قسمت پایینی قلب را منظم و هماهنگ نماید و کارایی قلب در افزایش جریان خون در بدن را بهبود بخشد.

مواد پوششی ناسا امکان طراحی لید CRT شرکت Medtronic به صورت فشرده و انعطاف پذیر را امکان پذیر ساخت. این لید یکی از ظریف ترین لیدهای قلبی موجود می باشد. قرار دادن یک لید درون قلب با تشخیص پزشک انجام می گیرد و به عنوان یکی از جنبه های بسیار بحث برانگیز دستگاه CRT داخل بدنی مطرح می باشد. طراحی ظریف این  اجازه را به پزشک می دهد تا برای ارتقا نتایج درمان و دست یابی به حداکثر نتیجه دلخواه، بین  نواحی مختلف قلب حق انتخاب داشته باشد. مطالعات کلینیکی در ایالات متحده و کانادا نشان داده که پزشکان در 4/96 موارد در جایگزینی لیدها موفق بوده اند.

LaRC-SI در 2008 در Spinoff – سالنامه تکنولوژی های موفق ناسا در صحفه اقتصادی- به چاپ رسید. برای بیش از 40 سال، برنامه همکاری های تکنولوژی های جدی ناسا با انتقال تکنولوژی ناسا به بخش خصوصی باعث پیشرفت رقابت های اقتصادی جهان شده. از 1976 Spinoff سالانه 40 تا 50  مورد از این محصولات تجاری را انتشار داده است. در 1995 مجله R & D این رزین را به عنوان یکی از 100 اختراع جدید سال انتخاب نمود.

 

منبع: www.noojum.com  

ترجمه نعیمه موحدی از سایت رسمی ناسا