اخبار ناسا جدیدترین خبرها از ناسا 10 عکس برتر زمین از فضا


10 عکس برتر زمین از فضا

بشر ماموریت های زیادی – هم ماموریت های روباتیک و هم ماموریت های انسانی – به منظور کشف اجرام آسمانی اطرافمان به آنسوی سیاره زمین داشته است. تحقیقات بی باکانه در بعضی موارد تصاویر گیج کننده و در بیشتر موارد تصاویر بسیار جذاب و تفکر برانگیزی را برایمان فراهم آورده است. در ادامه مقایسه ای از ده تصویر برتر تاریخ که از سیاره زمین گرفته شده است خواهیم داشت. 

 

 

10- یک تصویر تمثیلی از بالا آمدن زمین. جزء اولین تصاویر در نوع خود می باشد. این تصویر زمانی که فضانوردان آپولو مشغول چرخش در نواحی دوردست ماه بودند توسط یکی از آنها گرفته شد. تصویر نمایش داده شده در این جا درست در همان فرم، جهت و زاویه اصلی می باشد. شما می توانید از همان زاویه ای که تصویر گرفته شده است به آن نگاه کنید.

 

 

 

 

9- این تصویر رنگی از زمین در تاریخ 11 سپتامبر 1990 توسط فضاپیمای گالیله (Galileo) گرفته شده، زمانی که سفر سه ساله خود بسوی ژوپیتر را آغاز نمود. در قسمت پایین تصویر قطب جنوب دیده می شود و سپیده بر فراز اقیانوس آرام در حال بالا آمدن می باشد.

 

 

 

 

 

8- این تصویر از زمین و ماه در یک فریم گرفته شده و اولین تصویر در نوع خود می باشد که تا کنون توسط یک فضاپیما تهیه شده است. این عکس در 18 سپتامبر 1977 توسط وویجر I ناسا (Voyager 1) و در فاصله 25/7 میلیون مایلی از زمین گرفته شده. به دلیل اینکه زمین چندین برابر روشن تر از ماه می باشد، در این تصویر با کمک تجهیزات کامپیوتری ماه به طور مصنوعی نسبت به زمین سه برابر روشنتر شده تا هر دو جسم به طور واضح دیده شوند.

 

 

 

 

7- این تصویر مادون قرمز در عملیات روزتا (Rosetta) به مدیریت آژانس فضایی اروپا، در اوایل مارچ 2005 زمانی که در مسیر خود به دنبال ستاره دنباله دار Comet 67P/Churyumov-Gerasimenko بود تهیه شد. تصویر مذکور این شانس را به تیم روزتا داد تا تجهیزات خود را با یک جسم فضایی واقعی تنظیم کند و مطمئن شود که همه چیز به درستی کار می کند.

 

 

 

 

6- در این عکس، فضانورد هاریسون اسمیت (Harrison Schmitt) خلبان مدول قمری آپولو 17، در کنار پرچم ایالات متحده به تصویر کشیده شده. این آخرین عملیات فرود بر روی ماه از سری پروازهای آپولو بود.

 

 

 

 

 

5- کنترل زمینی مسنجر (MESSENGER) در 2 آگوست 2005 نه تنها مسیر فضاپیما به عطارد را هدایت و تنظیم نمود بلکه به تیم فضاپیما اجازه داد تا چندین مورد از تجهیزات و دستگاه های موجود بر روی آن را نیز تست کند. دوربین طوری طراحی شده تا قادر به اندازه گیری مواد معدنی که سطح عطارد را تشکیل داده اند، باشد. عکس سمت چپ، مرکب از سه باند، با استفاده از "تصویربرداری با چندین طول موج" گرفته شده و نواحی قاره ای را به رنگ قرمز نشان می دهد. که خود نتیجه بازتاب بالای پوشش گیاهی در این مناطق می باشد.

 

 

4- دوربین MRO در 15 آگوست 2005 پس از گذشت سه روز و طی مسافتی بیش از 727000 مایل موفق به گرفتن این تصویر شد. مهمترین هدف این مریخ نورد، که به دست آوردن تصاویر کاملی در زمینه هواشناسی مریخی به طور روزانه بود، به تعویق افتاد تا در به دست آوردن اندازه گیری دقیق حساسیت تجهیزات به تیم علمی "تصویرگر رنگی مریخ" یا " Mars Color Imager" کمک نموده و عدم بروز تداخل و آلودگی در دوربین در طول پرتاب را برسی نماید.

 

 

 

3- این تصویر توسط دوربین زاویه باز فضاپیمای کاسینی (Cassini) در 15 سپتامبر 2006، در فاصله 3/1 میلیون مایلی از زحل و حدود 930میلیون مایل از زمین گرفته شده. قمر انکلادوس (Enceladus) نیز در سمت چپ دیده می شود.

 

 

 

 

 

2- این اولین تصویری است که تاکنون از سطح یک سیاره دورتر از ماه از زمین گرفته شده، این عکس توسط مریخ نورد تحقیقاتی اسپیریت (Spirit) و یک ساعت قبل از طلوع آفتاب در 63مین روز مریخی ماموریتش تهیه شد.

 

 

 

 

 

1- در اینجا قسمتی از اولین "عکس فامیلی" از منظومه شمسی که در 1990 توسط وویجر I (Voyager 1) گرفته شده نمایش داده شده است. این تصویر از زمین در فاصله ای بیش از 4 میلیارد مایل گرفته شده. در این تصویر زمین تنها به صورت یک نقطه 12/0 پیکسل دیده می شود. کارل ساگان (Carl Sagan) یکی از اعضای وویجر چنین می گوید: "....نقطه ای تنها در کیهانی پوشیده در تاریکی. صحبت درباره پیچیدگی های بزرگ جهانی تاریک است. از دیدگاه من این نکته مسئولیت ما را برای برخوردی مهربانتر و مشفق تر نسبت به یکدیگر و نیز تلاش برای نگهداری و گرامی داشتن این نقطه آبی کم رنگ، تنها خانه ای که تاکنون شناخته ایم، تاکید می کند."

 

 

منبع : سایت نجوم ایران

ترجمه و تالیف از نعیمه موحدی