اخبار ناسا جدیدترین خبرها از ناسا جستجوی سیارات شروع شد


جستجوی سیارات شروع شد

جستجوگر جدید سیارات خارجی ناسا، تلسکوپ فضایی کپلر (Kepler)، با استفاده از توانایی های علمی فوق العاده اش اتمسفر یک سیاره گازی بزرگ را شناسایی کرده است. یافته ها بر اساس داده های جمع آوری شده در 10 روز نسبتاً کوتاه قبل از شروع رسمی برنامه علمی می باشد. کپلر در 6 مارس 2009 از پایگاه نیروی هوایی Cape Canaveral واقع در فلوریدا پرتاب شد. مشاهدات انجام گرفته تاییدی است بر اندازه گیری های فوق العاده دقیق تلسکوپ قبل از به پایان رسیدن تنظیمات نهایی و تکمیل نرم افزار آنالیز داده ها!

جان مورس (Jon Morse) رئیس بخش اختر فیزیک عملیات علمی ناسا واقع در واشنگتون گفت: " به عنوان اولین ماموریت سیارات خاجی ناسا، کپلر شروع بسیار خوب و شگفت انگیزی داشته است. شناسایی اتمسفر این سیاره درست در 10 روز اول، تنها یک آزمایش کوچک بود از آنچه قرار است بعداً انجام گیرد. جستجوی سیارات شروع شد."

 

 

توزیع اندازه مدار و جرم سیارات کشف شده. اعتبار تصویر: ناسا.

 

اعضای تیم کپلر گفتند این داده های جدید نشان می دهد اگر سیاراتی شبیه زمین وجود داشته باشند این عملیات به راستی قادر به شناسایی و یافتن آنهاست. کپلر در سه سال و نیم آینده به دنبال سیاراتی به اندازه زمین خواهد گشت، از جمله آنهایی که در یک منطقه گرم به دور ستاره می چرخند، مناطقی که می تواند آب وجود داشته باشد و این کار را با نگاه کردن به افت های دوره ای در درخشش ستاره ها انجام می دهد. این افت درخشش زمانی اتفاق می افتد که سیارات در حال چرخش از مقابل ستاره ها عبور کنند.

 

 

 

مقایسه ای بین نمودارهای نوری زمین و فضایی به دست آمده از سیاره داغ HAT-P-7. اعتبار تصویر: ناسا.

 

 

 

ویلیام بوروکی (William Borucki) محقق ارشد و نویسنده مسئول این مقاله گفت: " زمانی که نمودار ده ها ستاره از صدها ستاره به تیم علمی کپلر نشان داده شده همه متحیر شدند، هیچکس تا آن زمان چنین اندازه گیری بینهایت دقیق از تغییرات نوری انواع بسیار متفاوت ستارگان را ندیده بود."

مشاهدات از سیاره ای به نام HAT-P-7 صورت پذیرفت. چنین شناخته شده که از ستاره ای حدوداً 1000 سال نوری دورتر از زمین عبور می کند. سیاره تنها در عرض 2/2 روز به دور ستاره می چرخد و 26 مرتبه از فاصله زمین نسبت به خورشید کوچکتر است. مدار آن، این سیاره را به دسته ای با عنوان «ژوپیتر داغ» قرار می دهد. این سیاره در فاصله بسیار نزدیکی به ستاره اش قرار گرفته و به داغی یک "المنت قرمز" و برافروختگی یک فر می باشد.

 

 

منحنی های نور HAT-P-7

 

اندازه گیری های کپلر پدیده عبور یا ترانزیت (transit) که قبلا شناسایی شده بود را نشان می دهد. به هر حال این اندازه گیری های جدید بسیار دقیق هستند، آنها همچنین یک افزایش و کاهش ملایم نور در بین دو ترانزیت یا عبور را نشان می دهند که ناشی از فازهای در حال تغییر سیاره می باشد، مشابه چیزی که در ماه اتفاق می افتد. این ترکیبی از نور خارج شده از سیاره و نور منعکس شده از آن است. این افت و افزایش ملایم نور همچنین توسط یک افت کوچک در نور، که افول یا occultation گفته می شود، ایجاد می گردد. این حالت دقیقاً در نیمه راه بین دو ترانزیت یا عبور دیده می شود. یک افول یا occultation زمانی رخ می دهد که یک سیاره از پشت یک ستاره عبور کند.

 

داده های جدید کپلر می تواند برای مطالعه این ژوپیتر داغ با جزئیات بی سابقه مورد استفاده قرار گیرد. عمق یک افول، شکل و دامنه نمودار نور نشان می دهد که سیاره دارای اتمسفری است که در طرف روز دمای آن حدوداً به 4310 درجه فارنهایت می رسد. بخش کوچکی از این دما به طرف سرد شب آن انتقال داده می شود. زمان افول در مقایسه با کل زمان ترانزیت نشان می دهد که سیاره دارای یک مدار کروی است. این کشف جدید همچنین تایید می کند که کپلر توانایی دقیق و کاملی برای یافتن سیارات هم اندازه با زمین دارد. هرچند که در حال حاضر این داده ها دقیق ترین مشاهدات به دست آمده از این ستاره می باشند لکن کپلر پس از تکلمیل نرم افزار آنالیزی اش دقیق تر نیز خواهد شد.

 

دیوید کاچ (David Koch) قائم مقام محقق ارشد مرکز تحقیقاتی Ames ناسا واقع در کالیفرنیا گفت: "این نتایج اولیه نشان می دهد سیستم شناسایی کپلر درست کار می کند. این نشانه خوبی است برای آینده درخشان کپلر و توانایی آن در شناسایی سیارات هم اندازه زمین.

این اکتشاف در نسخه 7 آگوست 2009 در ژورنال علوم (Science) به چاپ رسیده است.

 

کپلر یک علمیات اکتشافی ناسا است. مرکز تحقیقاتی Ames مسئول ارتقاء و تکامل سیستم زمینی، کنترل عملیات و آنالیز داده های علمی است. آزمایشگاه JPL ناسا واقع در پاسادنا، کالیفرنیا، پیشرفت عملیات کپلر را مدیریت می کند. شرکت تکنولوژی و هوافضای بال (Ball Aerospace and Technologies Corp)، مسئول ارتقاء و پیشبرد سیستم پرواز کپلر و پشتیبانی از عملیات می باشد.

 

منبع : سایت نجوم ایران

ترجمه نعیمه موحدی از سایت رسمی ناسا