ربات های R2

به نظر می رسد که دوران طولانی داستان ها و فیلم های تخیلی با ربات هایی انسان نما رو به پایان است ، و برای کسانی که روزگاری چنین چیزهایی را خنده دار و غیرممکن می خواندند کم کم شرایط دگرگون می شود. با نگاهی به گذشته های دور تا به امروز، می توان گفت که انسان همیشه مسائل بسیاری را غیرممکن دانسته که پیشرفت علم آنرا ممکن نموده است.

R2  نام نسل جدیدی از ربات های انسان نما می باشد که با همکاری مهندسین ومتخصصین دو سازمان بزرگ جهان در حال ساخت می باشد.ربات هایی با هوش بسیار بالا که قادر به کار و فعالیت در کنار سایر مردم هستند.  NASA و General Motors  در یک پروژه تیمی در جهت تسریع پیشرفت ربات های نسل آینده و سایر تکنولوژی های مورد  استفاده در صنعت هوافضا و حمل و نقل به هم پیوسته و مشغول به کار شدند.

 

مهندسان ناسا و جنرال موتور بر طبق قراردادی که هردو در مرکز فضایی جانسون  به امضا رسانده اند در تلاش برای ساخت یک ربات شبیه انسان جدید می باشند که قادر خواهد بود دوش به دوش انسان ها کار کند. با استفاده از سیستم های کنترلی بسیار پیشرفته، سنسورها  و تکنولوژی های بصری، ربات های آینده قادر به یاری رساندن  فضانوردان در ماموریت های پرخطر فضایی خواهند بود و همچنین به ( GM ( General Motors کمک خواهند نمود تا بتواند سیستم های ایمنی ماشین آلات و اتومبیل های خود را بالا ببرد.

 

این دو سازمان ونیز با کمک مهندسین سیستم های های فضایی هاستون، دست به توسعه و ساخت نسل جدیدی ازرباتی که پیش از این Robonaut خوانده می شد زده اند. با اینحال این ربات نسل جدید که (R2 (Robonaut 2  نام دارد سریعتر، ماهرتر و از نظر فنی و تکنولوژی بسیار پیشرفته تر می باشد. این ربات قادر به استفاده از دست هایش برای انجام کارهایست که پیش از این توسط انسان صورت می گرفت. R2  قادر است تا با امنیت کافی در کنار مردم کار کند و به این سبب هم در زمین و هم در ماموریت های فضایی بسیار مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

 

 

به گفته داگ کوک مدیر سیستم های اکتشافی از مرکز فرماندهی ناسا در واشینگتون : " این جهش عظیم درعلم ربوتیک آینده روشنی را با خود همراه خواهند داشت، نه تنها برای ناسا، بلکه برای تمام ملل".

همچنین اضافه می کند: "من در رابطه با این فرصت های جدید برای انسان ها  بسیار هیجان زده ام و اکتشافات ربوتیک با اینگونه ربات های دارای هوش، توانایی ها و کاربردهای بسیاری را به همراه خواهد داشت. "

 

ایده استفاده از ربات های شبه انسان که قادر به استفاده از دست هایشان در انجام کارهای پیچیده باشند، یک ایده کاملاً جدید در صنعت هوافضا نمی باشد.

 درحقیقت Robonaut  اصلی که به صورت یک ربات شبه انسان برای مسافرت های فضایی طراحی شده بود، 10 سال پیش  به شکل شبیه سازی های نرم افزاری با همکاری دو  تیم "روبوتیک و شبیه سازی مرکز جانسون"  و "آژانس پژوهشی پروژه های دفاعی" ساخته شده بود. در طی این دوره ده ساله، ناسا تجربیات و نظریات فنی بسیار مهمی در ساخت تکنولوژی های ربوتیک برای کاربردهای فضایی بدست آورده، که این توانایی ها به آغاز دوره جدیدی از اکتشافات فضایی کمک خواهند نمود.

 

به گفته مایک کوتس ، مدیر مرکز جانسون " در حال حاضر تمام تلاش ما برای ساخت ماشین هایی می باشد که می توانند به کارانسان ها و همچنین اکتشافات فضایی کمک نمایند...ربات هایی که قادربه کار در کنار انسان ها،  و یا رفتن به مکان هایی هستند که برای انسان ها بسیار خطرناک و با ریسک بالا می باشد. ماشین هایی مانند Robonaut توانایی ما را در ساخت و اکتشافات بالا خواهند برد. "

 

ناسا و جنرال موتور تاریخچه بلند و گرانبهایی از همکاری ها در زمینه تکنولوژی های کلیدی دارند. این همکاری ها در 1960 با توسعه سیستم های کنترلی ماموریت های آپولو آغاز شد. جنرال موتور همچنین نقش حیاتی را در پیشرفت Lunar Rover Vehicle ، اولین وسیله نقلیه ای که در ماه از آن استفاده شد دارد.

 

منبع : سایت نجوم ایران

ترجمه مهدی خسروی از سایت رسمی ناسا