سایر خبرها سایر سایت ها و خبرها آیا ماده تاریک جهان اولیه را نابوده کرده؟


آیا ماده تاریک جهان اولیه را نابوده کرده؟

حدود یک میلیارد سال بعد از انفجار بزرگ یا بیگ بنگ، اتم های هیدروژن بصورت مرموز در داخل سوپی از آیون ها از هم متلاشی شده بودند. 380 هزار سال بعد از حادثه بیگ بنگ، کائنات که بصورت یک سوپ داغ از پلازما بود تا حدی سرد شد که پروتون ها و الکترون ها توانستند برای تشکیل اتم ها کنار هم قرار بگیرند. اما این دوره آرام هیدروژن طبیعی در تاریخ کائنات زیاد دوام نیاورد. در اثر مکانیزمی که برای یونیزه شدن مجدد (درخشان شدن مجدد) کل کائنات جریان داشت اتم های هیدروژن طبیعی یک بار دیگر از هم متلاشی شدند ( پروسه درخشان شدن مجدد کائنات تا یک میلیارد سال بعد از بیگ بنگ ادامه داشت).


 

به نظر دانشمندان اولین ستاره ها که قبل از دوره یا عصر یونیزه شدن مجدد متولد شده بودند، تابش های فرابنفش را به سرعت به فضا پمپ نمودند که باعث درخشندگی هیدروژن طبیعی شده بود، اما یک نظریه (مخالف) دیگر می گوید، آیا ماده تاریک در درخشان شدن مجدد کائنات نقشی را بازی نموده است؟

 

از آنجائیکه 85 درصد کائنات از یک نوع ماده ی تشکیل شده که باید کاملأ آن را بشناسیم، به نظر میرسد که دانشمندان حتمأ به جستجوی این احتمال خواهند بود که ماده تاریک بعد از بیگ بنگ یک نقشی را بازی نموده است. هر چند دانشمندان با قاطعیت باور دارند که دوره یونیزه شدن مجدد در اثر تابش اولین ستاره ها بوده، ولی عوامل مشهودی وجود دارد که نشان میدهد نابودی ماده تاریک در تکامل کائنات نقشی را بازی نموده است.

این نظریه به دان هوپر و الکساندر بیلیکوف از آزمایشگاه فرمی متعلق است. این پژوهشگران نظریه خود را اخیرأ منتشر نموده اند و در آن نظریه مربوط به نابودی ماده تاریک را به مثابه یک مکانیزم که محرک دوره یونیزه شدن مجدد را بوجود آورده، مورد بررسی قرار داده اند.

 

 

 

آقای هوپر و بیلیکوف در کار خود بر ماده تاریک تمرکز نموده اند که بر اساس نظریه موجود ماده تاریک در جریان سرد شدن کائنات در عصر هیدروژن طبیعی تحت نیروی گرانش گردهم متراکم شده بود (از آنجائیکه کائنات به علت نبود ستاره ها و نبود تابش های الکترو مغناطیسی تیره بوده به "عصر تاریک" مشهور است). در این زمان وقتی ماده تاریک متراکم شده، پیش بینی می شود که نابوده شده و از بین رفته. پیش بینی شده که در جریان نابودی ماده تاریک، تابش های پر انرژی گاما تولد شده اند. جائیکه تابش های گاما رفته حتمأ یونیزه شدن ماده هم به دنبال آن رفته.

 

 هوپر می گوید " یک تابش گاما می تواند 1000 اتم هیدروژن را دوباره یونیزه کند. این مکانیزم می تواند به آسانی کائنات را دوباره درخشان سازد".بر اساس دلایل آنها، نسبت به تابش ستاره هایی که در آغاز دوره یونیزه شدن مجدد تولد شده اند، یک مکانیزم نیرومند یونیزه شدن قوی دیگر حتمأ باعث طغیان در کائنات شده است. اما بعضی از دانشمندان با دیده شک به این نظریه می نگرند.

 

 

 به گفته چارلز بنت – پژوهشگر ارشد ناسا که با استفاده از کاوشگر فضایی WMAP عصر یونیزه شدن مجدد را بررسی می کند " تا کنون شواهدی در دست نداریم که نشان دهد ماده تاریک هرگز نابوده شده باشد. من نمی گویم این مسئله غلط است، بلکه برای من طوری مطرح شده که نمی توانم آن را به راحتی بپذیرم". آقای بنت نظریه مربوط به نابودی ماده تاریک را بصورت یک یونیزه شدن (مرموز) می پذیرد که توسط یک نظریه مرموز دیگر (آیا ماده تاریک هرگز نابوده شده است؟) شرح داده شده است.

 

تا کنون، نظریه مربوط به اینکه ماده تاریک میکانیزمی را بوجود آورده که باعث یونیزه شدن کائنات ما شده، هنوز خیلی ها فرضی به نظر میرسد. اما آقای هوپر خیلی مشتاق مطالعه اطلاعات بدست آمده از مأموریت سفینه فضایی پلانک است که می تواند مطالعه کند یونیزه شدن مجدد چگونه با زمان پیش رفته است. او می گوید "ماهیت زمان یونیزه شدن ماده تاریک از آنچه که توسط ستاره ها تولید شده متفاوت خواهد بود.

 

منبع : kabulsky.com