سایر خبرها سایر سایت ها و خبرها نوار صلح از عمان تا هند


نوار صلح از عمان تا هند

انجمنهای همکار پروژه جهانی ویژه صلح ستارگان، برای مردم مرزنشین و بومی‌های کرانه‌های ساحلی شهر مسقط در عمان، پسابندر در ایران، کراچی و لاهور در پاکستان و بوج هند با همراهی مردم دهلی نو هند، شب رصدی عمومی را ترتیب خواهند داد. این برنامه به صورت همزمان در شب جمعه 11 اردیبهشت به مناسبت روز جهانی نجوم در سال جهانی نجوم، برگزار می‌شود.


 

دکتر صالح سعید الشیدانی مدیر انجمن نجوم عمان و عامل رسمی سال جهانی نجوم در عمان به همراه محمد الحجری که به تازگی به پروژه صلح ستارگان پیوسته‌اند، برنامه صلح ستارگان را در شهر ساحلی مسقط ترتیب داده‌اند. انجمن صلح آسمانی، برگزارکننده پروژه صلح ستارگان در جهان نیز در روستای ساحلی مرزی پسابندر، جنوب شرقی‌ترین آبادی ایران، در کرانه خلیج گواتر، برنامه‌ای را برای عموم مردم برگزار خواهد کرد که این برنامه با اطلاع‌رسانی مناسبی بر فراز دماغه‌ای برگزار می‌شود که از سه طرف با آبهای دریای آزاد عمان، محصور است. پسابندر به جد یکی از دور از دسترس‌ترین و از امکانات بی‌بهره‌ترین آبادی‌های ایران است که ساکنین خونگرم آن حتی از نعمت آب ‌آشامیدنی نیز محروم است.

 

خالد مروات، در کراچی پاکستان در کرانه‌های آبی اقیانوس هند مردم را با زیبایی‌های آسمان شب آشنا می‌سازد. حسن غزالی و عمیر عسیم، همکاران پرتلاش صلح ستارگان در پاکستان، باری دیگر برگزارکننده پروژه جهانی ویژه صلح ستارگان در لاهور پاکستان هستند. بوج هند نیز در آنسوی مرزهای هند نیز برای دومین بار میزبان پروژه صلح ستارگان هستند. نارندرا ساگار گور، همکار پروژه صلح ستارگان در بوج هند، رصدگر و منجم آماتور پرتلاش دیگری است که شوق دیدن آسمان را با مردمان ساکن در مناطق بی‌بهره از امکانات تقسیم می‌کند. اما بی‌شک این برنامه با همکاری‌ مانوج پای، سفیر صلح ستارگان در هند، امکانپذیر نبود. مانوج پای با مدیریت برنامه‌های رصدی صلح ستارگان در منطقه تلاش بسیاری برای پایداری صلح از دریچه آسمان برای مردم منطقه داشته است.

روز جهانی نجوم، روزی است که در آن منجمان آماتور و حرفه‌ای به میان مردم می‌روند و میزبان مردم خواهند بود تا مردم را در شوق رصد آسمان سهیم کنند. سال جهانی نجوم 1388/2009، که از سوی یونسکو و اتحادیه بین‌المللی نجوم به این نام، نامگذاری شده است، فرصتی است برای آشنا ساختن مردم با زیبایی‌های آسمان شب، طبیعت فراموش شده.

 

پروژه جهانی ویژه صلح ستارگان، یکی از 9 پروژه جهانی ویژه سال جهانی نجوم است که قصد دارد با برگزاری شبهای رصدی مشترک در دو سوی مرزهای مشترک خاکی و آبی شهرهای مختلف جهان، مردم مرزنشین را با آسمان بدون مرز آشنا سازد تا آسمان پلی باشد برای صلح.

 آخرین گزارشها و عکسهای این شب رصدی صلح ستارگان را در وبسایت StarPeace دنبال کنید.

 

منبع : Starpeace.org

نوشته آسمان پارس