سایر خبرها سایر سایت ها و خبرها ماموریت تعمیر هابل با فرود موفق آتلانتیس پایان یافت


ماموریت تعمیر هابل با فرود موفق آتلانتیس پایان یافت

این ماموریت فشرده که 13 روز به طول انجامید به هابل حیاتی دوباره بخشید. با تحقق اهداف این ماموریت و انجام پنج پیاده‏روی فضایی، قابلیت‏های هابل بیش از هر زمان دیگر شده است. در طی این ماموریت دو ابزار جدید به نام‏های دوربین میدان گسترده 3 و طیف‏نگار منشاء‏های کیهانی روی هابل نصب شدند. دوربین میدان گسترده 3 (به اختصای WFC3) به تنهایی قابلیت عکس‏برداری در هر سه طیف مرئی، فروسرخ و فرابنفش را داراست. وظیفه طیف‏نگار منشاء‏های کیهانی(COS) کمک به منجمان برای شناسایی ترکیب شیمیایی و نحوه تکامل گیتی است. هر دو ابزار ذکر شده از فناوری بسیار پیشرفته‏ای بهره می‏برند که توانایی هابل در تشخیص نور ستارگان جوان و کهکشان‏ها را بهبود می‏بخشد.

 

 

همچنین فضانوردان دوربین نقشه‏برداری پیشرفته (ACS) و طیف‏نگار تصویربرداری تلسکوپ فضایی را با موفقیت تعمیر کردند. هم‏اکنون دوربین نقشه‏برداری پیشرفته، توانایی‏ قبلی خود برای تصویربرداری در نور مرئی و فرابنفش را بازیافته است. اما کانال با وضوح بالا (High Resolution Channel) تعمیر نشد. در حال حاضر ACS توانایی‏های WFC3 را تکمیل می‏کند. این امر برای مطالعه انرژی و ماده تاریک حیاتی است.

 

هابل به زودی اقدام به انجام یک سری عملیات جهت تست و تنظیم ابزارهای خود می‏کند. قرار است اولین تصاویر از ادوات جدید و تعمیر شده در ماه شهریور به زمین مخابره شود.

 

 

o

Astronauts at work on Hubble

 

تلسکوپ فضایی هابل حاصل همکاری ناسا و آژانس فضایی اروپا (ESA) است که در سال 1369/1990 به فضا پرتاب شده است. ESA علاوه بر مشارکت‏های فنی، 15 درصد هزینه‏های ساخت هابل را نیز متقبل شده است. در عوض منجمان اروپایی این اجازه را دارند که حداقل 15 درصد از زمان هابل را برای رصد در اختیار داشته باشند. در شرایطی خاص، این به 25 درصد نیز رسیده است.

 

انتظار می‏رود تعمیر و ارتقای هابل عمر مفید آن را تا سال 1393/2014 افزایش دهد. در آن سال تلسکوپ فضایی جیمز وب(JWST) پرتاب می‏شود. تلسکوپ فضایی جیمز وب جانشین هابل محسوب می‏شود و قطر آینه آن حدودا 3 برابر هابل است. وظیفۀ جیمز وب، رصد و بررسی فواصل دور کیهان و جستجوی ستارگان و کهکشان‏های نخستین در طیف فروسرخ است.

منبع: آژانس فضایی اروپا

 

Hubble during Servicing Mission 4