سایر خبرها سایر سایت ها و خبرها تازه‌ترین وضعیت بزرگ‌ترین شتاب‌دهنده جهان


تازه‌ترین وضعیت بزرگ‌ترین شتاب‌دهنده جهان

برخورددهنده بزرگ هادرون، ال.اچ.سی پس از گذشت 14 ماه، فعالیت خود را از سر گرفت. معاون رئیس کمیسیون سخت‌افزار ال.اچ.سی از چگونگی راه‌اندازی بزرگ‌ترین آزمایشگاه دنیا سخن میگوید. جیان لوئیجی آردوئینی، فیزیک‌دان ماشین‌های شتاب‌دهنده و معاون رئیس کمیسیون سخت‌افزار ال.اچ.سی، بزرگ‌ترین برخورددهنده ذرات در دنیا در گفتگو با خبرگزاری مهر در خصوص فعالیت کنونی ال.اچ.سی گفت: «در حال حاضر همه چیز بر اساس طرح‌هایی که برنامه‌ریزی کرده بودیم، خوب پیش می‌رود و چند ساعت پس از اولین تزریق ذرات به برخورددهنده، این ذرات حرکت خود را آغاز کرده و هم‌اکنون حتی در جهت مخالف نیز حرکت می‌کنند».

 

وی در پاسخ به این سئوال که از چه زمانی برخورددهنده، اطلاعات جدیدی را در خصوص فیزیک ذرات، فیزیک تجربی و به‌خصوص مهبانگ ارائه می‌کند، به مهر گفت: «بسیار سخت است که بتوان گفت چه وقت می‌توانیم اولین نتایج را ببینیم. ما هنوز در فاز فعال‌سازی هستیم و باید تا پایان سال صبر کنیم تا شتاب‌دهنده به انرژی حدود 1.2 ترا الکترون‌ولت (هر ده میلیارد میلیارد الکترون‌ولت معادل یک ژول انرژی و هر ترا، معادل یک هزار میلیارد است) بر هر دسته پرتو برسد. سپس ما در ژانویه و نیمه نخست فوریه ( دی و بهمن سال جاری) این انرژی را تا میزان 3.5 ترا الکترون‌ولت بر دسته پرتو افزایش می‌دهیم و قصد داریم تا پایان دوره 2009-2010 / پاییز سال آینده، انرژی را به حدود 5 ترا ولت بر دسته پرتو برسانیم. فکر می‌کنم که در ابتدا بسیار مهم خواهد بود که نتایج تجربی با مدل کنونی (مدل استاندارد) هم‌خوانی داشته باشند و بعد به دنبال پدیده‌های جدید بگردیم».

 

خبرنگار مهر در ادامه گفتگو با معاون رئیس کمیسیون سخت‌افزار ال.اچ.سی، با بیان این مطلب که حدود 2 هفته قبل یک پرنده کوچک با یک تکه نان باگت سبب خرابی ال.اچ.سی شد و این عجیب‌ترین اتفاقی بود که می‌توانست رخ دهد، از سئوال کرد آیا واقعا این اتفاق رخ داده یا فقط توجیهی برای مشکلات بوده است؛ که اردوئینی گفت: «در حقیقت خرابی، یک مشکل مختصر در عملکرد یکی از ترانسفورماتورهایی بود که انرژی یکی از هشت نقطه برخورد باریکه ذرات را در شتاب‌دهنده تامین می‌کند. واضح نیست چه چیزی باعث این خرابی شد».

 

آردوئینی در پاسخ به این سئوال ادامه داد: «شایعه پرتاب یک تکه نان توسط پرنده در داخل سیستم برق این ترانسفورماتور هم به این دلیل گسترده شده که در محل مورد نظر، مقداری پر و یک تکه نان پیدا شد، ولی این آثار می‌تواند مربوط به پیش از خرابی باشد. قطع برق موجب شد که عملکرد نیروگاه برودتی برای 30 دقیقه متوقف شود و همین مسئله، موجب شد که مغناطیس‌های ابررسانا چند درجه‌ای گرم شوند. اما پس از چند ساعت، نیروگاه برودتی عملکرد خود را از سر گرفت و مغناطیس‌ها مجددا تا دمای معمول عملیات یعنی 1.9 کلوین (271 درجه سانتی‌گراد زیر صفر) سرد شدند، به طوری که برنامه آزمایش آهنرباها توانست کار خود را ادامه دهد و همان‌طور که پیش‌بینی شده بود، چهارشنبه گذشته این آزمایش کامل شد».

 

آردوئینی در پاسخ به این سئوال که شور و شوق همکاران ال.اچ.سی پس از فعالیت موفقیت‌آمیز این برخورددهنده چه بود، به مهر گفت: «جو به شدت هیجان‌زده‌ای بود. فکر می‌کنم بهتر است تصاویری را که از سالن کنترل عملیات تهیه شده و مربوط به لحظات پیش و پس از شروع فعال‌سازی است، ببینید».

به نقل از خبرآنلاین