سایر خبرها سایر سایت ها و خبرها جایگاه کوچک ما در فضا چه شکل دارد


جایگاه کوچک ما در فضا چه شکل دارد

وقتی باد های خورشیدی از سطح آن میوزد، در اطراف منظومه شمسی حبابی را ایجاد میکند که هیلوسفیر نامیده میشود... با اینکه مأموریت کاسینی فقط مطالعه دقیق و تحقیقات علمی سیاره زحل و اقمار آن است، اما جمع آوری اطلاعات توسط این سفینه فضایی طرز دید اخترشناسان به شکل و ساختار منظومه شمسی ما را متحول ساخته. وقتی خورشید و سیارات آن در فضا حرکت میکنند، گمان میرود که این خانواده در داخل حبابی قرار دارد که شبیه یک دنباله دار با دنباله یا دم طولانی و دماغ یا نوک پهن می باشد. اطلاعات اخیر بدست آمده از کاسینی در ترکیب با دیگر ابزار ها نشان داد که میدان مغناطیسی فضای بین ستاره ای شکل این حباب یا (هیلوسفیر) را تغییر داده است.


وقتی باد های خورشیدی از سطح آن میوزد، در اطراف منظومه شمسی حبابی را ایجاد میکند که هیلوسفیر نامیده میشود.

 

 

 

اطلاعات جمع آوری شده توسط دستگاه تصویر بردار کره مغناطیسی کاسینی و کاوشگر مرز های بین ستاره ای (IBEX) نشان میدهد که برخلاف تصور قبلی نیروی زیادی وجود دارد که باعث شکل گیری این حباب میشود و شکل این هیلوسفیر بیشتر به یک حباب می ماند.

در گذشته تصور میشد که شکل هیلوسفیر فقط با برخورد ذرات باد خورشید با فضای بین ستاره ای خمیده شده و باعث میگردد تا در انتهای یک دنباله شبیه چوتی موی "کشیده" شود. اما اطلاعات تازه نشان میدهد که میدان مغناطیسی در اطراف هیلوسفیر لغزش خورده و لایه بیرونی آن که پوشش یا غلاف خورشیدی (Heliosheath) یاد میشود شکل کروی هیلوسفیر را سالم و دست نخورده باقی میگذارد.

 این تصویر نماینگر تصور قبلی هیلوسفیر و قبل از جمع آوری اطلاعات تازه می باشد.

 

اطلاعات جدید در ضمن به وضاحت نشان میدهد که غلاف یا پوشش خورشیدی (Heliosheath) حدود 40 تا 50 واحد نجومی می باشد. بدین معنی که سفینه فضایی ویجر 1 و 2 ناسا که اکنون در حال بیرون شدن از این پوشش هستند تا سال 2020 به فضای بین ستاره ای میرسند. تخمین قبلی گفته بود که تا سال  2030 به این محل میرسند.

 

دستگاه تصویر بردار مگنتوسفیر در اصل برای اندازه گیری میدان مغناطیسی زحل و ذرات شارژ شده در محیط اطراف آن طراحی شده بود و از آنجائیکه کاسینی حالا از خورشید دور قرار دارد بنابرین در موقعیت خوبی قرار دارد تا اتم های خنثی پرتوان را که از مرز های هیلوسفیر می آیند اندازه گیری کند. وقتی گاز های سرد و خنثی با ذراتی که شارژ الکتریکی دارند در داخل یک ابر پلازما برخورد میکند، اتم های خنثی پرتوان بوجود می آیند. آیون های که شارژ مثبت دارند در یک پلازما نمی توانند الکترون های خود را باز پس بگیرند و در نتیجه اتم های داخل ابر گاز را می ربایند. ذراتی که در اثر این تعامل بوجود می آیند بیطرفانه شارژ میشوند و میتوانند از میدان مغناطیسی فرار نموده و در فضا حرکت کنند.

 

 اتم های پرتوان خنثی در داخل میدان مغناطیسی در اطراف سیاره جمع می شوند اما در اثر تقابل با باد خورشیدی و فضای بین ستاره ای هم به بیرون پرتاب میشوند.

 

اطلاعات بدست آمده از سفینه فضایی کاسینی معلومات جمع آوری شده توسط کاوشگر مرز های بین ستاره ای و دو سفینه فضایی ویجر را تکمیل میکند. این اطلاعات ترکیب شده کاوشگر مرز های بین ستاره ای (IBEX)، کاسینی و ویجر ها دانشمندان را قادر ساخت تا تصویر جایگاه کوچک ما را در فضا تکمیل کنند. بخاطر دیدن انیمیشن هیلوسفیر اینجا را کلیک کنید. اطلاعات جمع آوری شده این سفینه ها در شماره سیزدهم ماه نومبر مجله ساینس نشر میشود.   

منبع : انجمن نجوم افغانستان