سایر خبرها سایر سایت ها و خبرها تایید موفقیت ژاپنی‌ها در نمونه برداری از ایتوکاوا


تایید موفقیت ژاپنی‌ها در نمونه برداری از ایتوکاوا

دانشمندان ژاپنی رسما تایید کردند ذراتی که کاوشگر هایابوسا پس از هفت سال سفر در فضا با خود به زمین بازگردانده از اخترواره ایتوکاوا جمع آوری شده است.

آژانس فضایی ژاپن در بیانیه ای رسمی اعلام کرد بررسی های میکروسکوپی از هزار و 500 ذره ای که توسط هایابوسا به زمین آورده شده است، ثابت می کنند این ذرات از منطقه ای فرازمینی برگرفته شده اند. این بیانیه پیروزی بزرگی را برای ژاپن به ثبت خواهد رساند زیرا این اولین باری است که نمونه های یک اخترواره توسط یک کاوشگر به زمین آمده است.


 

هایابوسا طی ماموریت خود در سال 2005 به مدت سه هفته در مدار اخترواره ایتوکاوا در حرکت بود و سعی می کرد غبارهای سطحی این جرم کیهانی را جمع آوری کرده و یا از آن نمونه برداری کند. در ماه ژوئن کپسول حاوی نمونه ها در نهایت ایمنی به زمین بازگردانده شد اما کاوشگر هایابوسا در سفر بازگشت به زمین کاملا از بین رفت.

سپس دانشمندان آژانس فضایی ژاپن به مدت 5 ماه به بررسی نمونه های هایابوسا پرداخته و اعلام کردند تقریبا تمامی این نمونه ها فرازمینی بوده و از ایتوکاوا برگرفته شده اند.

به گفته محققان با وجود اینکه ابعاد ذرات جمع آوری شده از یک تار موی انسان بزرگتر نیستند، نشانه ها و اطلاعات نهفته فراوانی را در رابطه با مواد فرازمینی در خود پنهان کرده اند. این مواد از مواد معدنی مانند اولیوین، پیروکسین، و پلاژیوکلاز تشکیل شده اند که با وجود وفور آنها بر روی زمین، ساختار و توزیع آنها در غبار های یافته شده در هایابوسا نسبت به زمین کاملا متفاوت است.

بر اساس گزارش بی بی سی، نمونه غبارهای هایابوسا چهارمین سری از مواد فرازمینی است که به زمین آورده شده اند، سنگهای ماه، غبارهای ستاره های دنباله دار، و ذرات بادهای خورشیدی از دیگر موادی هستند که تا کنون توسط فضاپیماهای مختلف جمع آوری شده و به زمین بازگردانده شده اند.

 

زینب حسینی از سایت نجوم ایران

به نقل از مهر