سایر خبرها سایر سایت ها و خبرها پدیده های زیبای آسمان


پدیده های زیبای آسمان

خوشه ستاره ای M45 که همچنین به هفت خواهر مشهور هستند در تصویری که توسط انجمن آنلاین عکس نشنال جغرافی منتشر شده به چشم می رسد، خوشه ای که دربرگیرنده بیش از سه هزار ستاره است. براساس اظهارات ناسا، این خوشه یکی از روشن ترین خوشه هایی است که تاکنون شناخته شده است. این خوشه ستاره ای حدود 400 سال نوری با زمین فاصله دارد و نزدیک ترین خوشه ستاره ای به زمین است.

 

 

 

ابرماه برفراز آسمان نیویورک

ابرماه، 5 می در آسمان نیویورک درحال درخشش بود. در نتیجه مدار تخم مرغی ماه، گاهی ماه در نقطه حضیض قرار می گیرد، یعنی نقطه ای که درنزدیک ترین مدار خود به زمین قرار می گیرد. واژه ابر ماه اولین بار در سال 1979 برای توصیف ماه کاملی مورد استفاده قرار گرفت که درنقطه حضیض خود قرار داشت، اتفاقی که به طور متوسط هر یک سال یکبار رخ می دهد.

 

 

فوران از بالا

دودی که از آتشفشان زاواداسکی در آرژانتین بلند شده اند، این تصویر ماهواره ای روز 27 آوریل به صورت مادون قرمز گرفته شده است. تصویر مادون قرمز ترکیبی از نورهای مرئی و غیر مرئی ( چون مادون قرمز) است.از این تکنیک برای تشخص ابرها از یخ و برف استفاده می شود. در این تصویر جزایر پوشیده از یخ به رنگ فیروزه ای روشن است و ابرهای روی آن به رنگ فیروزه ای کم رنگ به چشم می رسد و اقیانوس نیز سیاه است.

 

 

ابرهای شب تاب

ابرهای شب تاب برفراز آلبرتا، کانادا می درخشند. این ابرهای شب تاب حتی پس از تاریکی درخشان تر به نظر می رسند چرا که در ارتفاعات بالای جوی قرار دارند و نور خورشید حتی پس از آنکه خورشید از افق غروب کرد به آنها می تابد. این ابرهای نادر در ارتفاعات جنوبی بیشتر ظاهر می شوند و ستاره شناسان علت آن را نمی دانند. دانشمندان نسبت به این امر تردید دارند که افزایش این ابرها در نتیجه تغییرات جوی باشد یا خیر. حتی وقتی که دمای سطح زمین افزایش یافته است، جو بالایی زمین در نتیجه انباشته شدن دی اکسید کربن سردتر است و شرایط مناسبی را برای تشکیل ابر فراهم می کند.

 

 

سکسه خورشیدی

فوران خورشیدی روز 9 می در تصویری که توسط رصدگر دینامیک خورشیدی ناسا گرفته شده است. این پدیده کوتاه بود و موجب فوران تاج خورشیدی و ابرهای عظیم از ذرات تغییر یافته خورشیدی که از اتمسفر بالایی خورشید فوران کرده نشد.
این فوران با طول موج نوری 131 انگستروم به دانشمندان امکان مطالعه جزئی این فوران را ارائه کرد.

 

جادوگر پین بال

تصویر دان پتیت فضانورد ناسا منعکس شده در یک کره فلزی در ایستگاه بین المللی فضایی که روز 4 می منتشر شده است. پتیت به بیش از 500 هزار کاربر اینترنتی از طریق اجسام روزمره که در ایستگاه فضایی وجود دارد آموخته است که ریز گرانش چیست.

 

ستاره ها متولد شدند

تصویری از پرستاری ستاره ای به صورت مادون قرمز که 10 می توسط رصدگر فضایی هرشل سازمان فضایی اروپا منتشر شده است. پرستاری ستاره ای سحابی است که ستاره ها در آن تشکیل می شوند. این سحابی متناوبا با نور مافوق بنفش که از ستاره های تازه متولد شده پراکنده می شود، می درخشد. درهم آمیختگی غبار و گاز منطقه به شدت فعالی را برای تولد ستاره های بزرگ در صورت فلکی ماکیان که 4500 سال نوری از زمین فاصله دارد فراهم کرده است.

 

 

زینب حسینی از سایت نجوم ایران

به نقل از مهر