سایر خبرها سایر سایت ها و خبرها شخیص ماده تاریک با شکست رو به رو شد


شخیص ماده تاریک با شکست رو به رو شد

حساسترین جستجو برای یافتن ذرات گریزانی که ماده تاریک را تشکیل داده‌اند در یک آزمایشگاه زیرزمینی در ایتالیا با نتیجه منفی رو به رو شد. ماده تاریک براساس نظریات دانشمندان 83 درصد از ماده در جهان را تشکیل می دهد با این وجود دانشمندان تاکنون نتوانسته اند آن را ببینند یا لمس کنند. ستاره شناسان وجود این ماده را از طریق کشش گرانشی آن روی ماده عادی کهکشانها و ستاره ها تشخیص داده اند.

یک ایده پیشگام در این زمینه اظهار می دارد که ماده تاریک از ذراتی به نام WIMPS به معنای ذرات حجیمی که تعامل ضعیفی با هم دارند تشکیل شده است. این ایده تنها از سوی برخی از مدلهای فیزیک نظری پیش بینی شده است. این ذرات سنگین در کیهان فراوان بوده و برفراز زمین و جسم ما در هر لحظه درحال حرکت هستند و هرگز با سایر ذرات برخورد نمی کنند تا از نظر بصری قابل تشخیص باشند.

این شانس که ذرات WIMPS خود را نشان بدهند طی آزمایشی که از آن با عنوان XENON100 در اعماق زمین در آزمایشگاه گران ساسو در ایتالیا بررسی شد. در این آزمایشگاه یک خمره که با 62 کیلو مایع، گاز گزنون فوق خالص که 1520 متر روی آن قرار گرفت و همچنین لایه هایی از مس، پلی اتیلن، سرب و آب پرشد تا از آن در مقابل هر گونه ذرات WIMPS محافظت شود.

 

 

پس از آنکه این ترکیب 13 ماه نگهداری شد دانشمندان تنها دو رویداد را گزارش کردند که می توانسته برخوردی میان ذرات WIMPS و گزنون بوده باشد. این درحالی است که این دو رویداد می توانسته توسط تأثیرات سایر ذرات چون اشعه های کیهانی از فضا ایجاد شده باشد که تلاش می کردند از سپر مغناطیسی آشکار ساز عبور کنند.

 

محققان این آزمایش نتیجه گیری کرده اند که نتایج آنها هیچگونه شاهدی برای وجود ذارت WIMPS فراهم نکرده است.
این نتیجه ناامید کننده به این معنا نیست که ذرات WIMPS وجود ندارد اما درحال حاضر به این معنا است که اگر این ذرات وجود هم داشته باشند یافتن آنها دشوارتر شده است.

محققان ابراز امیدواری کردند که اندازه گیریهای آینده بتواند به کشف این ذرات یا تکذیب آنها به طور کامل منتهی شود.

 

زینب حسینی از سایت نجوم ایران