سایر خبرها سایر سایت ها و خبرها سالی راید، فضانورد مشهور آمریکایی درگذشت


سالی راید، فضانورد مشهور آمریکایی درگذشت

سالی راید، فضانورد و فیزیک‌دان شناخته‌شده آمریکایی که در سال 1983/1362 نخستین زن آمریکایی لقب گرفت که به فضا سفر کرد، دیروز و پس از 17 ماه مبارزه با بیماری سرطان درگذشت.

به گزارش ناسا، سالی راید در 26 می 1951 / 5 اردیبهشت 1330 در لس‌آنجلس کالیفرنیا متولد شد؛ در 26 سالگی و پس از کسب دکترای فیزیک از دانشگاه استنفورد به ناسا پیوست. او در ماموریت‌های دوم و سوم شاتل در بخش ارتباطات زمینی با شاتل فعال بود و در پروژه ساخت بازوی روباتیک شاتل شرکت داشت. در 18 ژوئن 1983/28 خردااد 1362، او در هفتمین ماموریت شاتل‌های فضایی سوار بر شاتل فضایی چلنجر به فضا رفت و نخستین فضانورد زن آمریکایی لقب گرفت. سفر دوم راید به فضا در سال 1984/1363 و سوار بر شاتل چلنجر انجام گرفت و او در مجموعه 343 ساعت را در مدار زمین سپری کرد.
پس از فاجعه انفجار شاتل چلنجر، او از سوی دونالد ریگان به عضویت کمیسیون تحقیق حادثه انتخاب شد. تجربیات او در این کمیته باعث شد به عضویت کمیته تحقیق فاجعه انفجار شاتل کلمبیا نیز انتخاب شود.
 
 
راید جزو شناخته‌شده ترین مروجان علم در سطح جهان به شمار می‌آید. علاوه بر کتاب‌ها و مقالات متعدد، او پروژه‌ای به نام EarthKAM را راه‌اندازی کرد که در آن، یک دستگاه دوربین عکاسی روی شاتل نصب می‌شد و دانش‌آموزان مدارس در سراسر جهان می‌توانستند در لحظه از منطقه مورد نظر خود عکس‌برداری کرده و به مطالعه ویژگی‌های زمین‌شناختی آن منطقه بپردازند. این پروژه با نصب دوربین عکاسی بر ایستگاه فضایی بین‌المللی وارد مرحله‌ای تازه‌ای شد.
در فیلم ناسا که از اینجا قابل دانلود است، شما می‌توانید خاطرات سالی راید را از دو سفرش به مدار زمین، تاثیر فناوری فضایی بر زندگی انسان و راهکارهای نجاب زمین بشنوید. این فیلم در قالب mp4 و حجم 38 مگابایت است.
 

زینب حسینی از سایت نجوم ایران

به نقل از خبرآنلاین