سایر خبرها سایر سایت ها و خبرها تصاویر زیبایی از شهاب باران


تصاویر زیبایی از شهاب باران

چند شب قبل زمین از مرکز توده ذرات دنباله‌دار سویفت-تاتل عبور کرد و شهاب‌باران برساوشی جلوه زیبایی به آسمان شب داد. شهاب‏باران برساووشی در شامگاه 12 و بامداد 13 آگوست / 22 و 23 مرداد به اوج فعالیت خود رسید و گزارش‎های رسیده حاکی از مشاهده بیش از 120 شهاب در ساعت در بهترین شرایط رصدی بود. 

توجه داشته باشید شهاب‏ها تا 16 برابر کم‏نورتر از آن‎چه با چشم دیده می‎شوند در دوربین ثبت می‏شوند، بنابراین آذرگوی‎هایی که در این تصاویر می‏بینید بسیار پرنورتر از چیزی هستند که به نظر می‎‏رسند. آذرگوی به شهاب گفته می‎شود که از سیاره ناهید پرنورتر ظاهر شود.

 

ریک وایتاکر، منجم آماتور اهل گرولند کالیفرنیا با ترکیب تصاویری که طی نیمه شب گذشته تا بامداد امروز ثبت کرده بود، توانست این نمای زیبا را از شهاب‌باران برساوشی و کانون این بارش در نزدیکی خوشه دوقلوی صورت فلکی برساوش ثبت کند.

 

 

دیوید کینگهام با ترکیب تصاویری که طی 7 ساعت عکس‌برداری در شامگاه 12 آگوست / 22 مرداد در اسنوی‎رنج وایومینگ گرفته بود، این نمای زیبا را از شهاب‌ها و آذرگوی‎های برساوشی امسال ثبت کرد.

 

 

تصویری از ناسا

 

 

 

نقشه بالا، مسیر دنباله دار سویفت-تاتل، شهاب واره های برجامانده از آن و موقعیت زمین را نسبت به آن نشان می‎دهد. این نقشه را کارشناسان ناسا به کمک شبکه دوربین های جستجوگر شهاب در سراسر آسمان تهیه کرده‎اند.

وقتی آذرگوی یا شهاب پرنوری در آسمان عبور می‏کند، اگر بتوان مسیر آن را از سه نقطه متفاوت ثبت کرد، می‏شود مسیر حرکت دقیق آن را تعیین کرد. شبکه دوربین‏های جستجوگر شهاب در سراسر آسمان مجموعه‎ای از دوربین‏های مختلف است که شهاب‏ها را بر اساس زمان وقوع شناسایی کرده و مسیر آنها را مشخص می‏کند.

در نقشه بالا، مسیر دنباله‏دار سویفت-تاتل که مولد شهاب‏باران برساوشی است به رنگ بنفش، موقعیت زمین به رنگ قرمز و مدار شهاب‏وار‎ه‏هایی که به زمین برخورد کرده‏اند با رنگ‏های آبی و سبز مشخص شده است. خوشبختانه دنباله‏دار مدار زمین را قطع نمی‎کند، اما شهاب‏واره‏های برجامانده از آن نواری پهن را در اطراف مسیر دنباله‏دار ایجاد کرده‏اند.

 

زینب حسینی از سایت نجوم ایران