سایر خبرها سایر سایت ها و خبرها عکس زیبایی از درخشان‌ترین آذرگوی شهاب‌باران اخیر


عکس زیبایی از درخشان‌ترین آذرگوی شهاب‌باران اخیر

پطر هورالک، منجم آماتور اهل جمهوری چک در شبانگاه 22 مرداد عبور آذرگویی بسیار درخشان را که به روشنایی ماه تربیع بود، در آسمان سوماوا مشاهده و آن را ثبت کرد. رد این آذرگوی تا 5 دقیقه در آسمان دیده می‌شد.

آذرگوی (fireball) به شهاب‌هایی گفته می‌شود که روشنایی آن‌ها از سیاره ناهید (قدر 4-) بیشتر باشد. آذرگویی که هورالک دیده بود، از قدر 9- بود که 100 برابر روشن‌تر از سیاره ناهید است و در بین تصاویری که تاکنون در اینترنت منتشر شده، پرنورترین شهابی است که طی شهاب‌باران برساوشی امسان دیده شده است. در این تصویر ترکیبی، شما می‌توانید تحول رد برجامانده از این آذرگوی را طی 5 دقیقه پس از عبور شهاب مشاهده کنید.
 

 

محققان ناسا به تازگی متوجه شده‌اند که دود شهاب‌ها عامل اصلی پدید آمدن ابرهای شب‌تاب (noctilucent cloud) در ارتفاعات بسیار بالای جو زمین است که پس از غروب آفتاب به رنگ آبی زیبایی دیده می‌شوند. دود شهاب‌ها در واقع ذرات بسیار ریزی است که از سوختن شهاب در جو زمین برجا می‌ماند و به تدریج به ارتفاعات بالاتر از 80 کیلومتر صعود می‌کند. در آن‌جا، مولکول‌های کم‌تعداد آب به این ذرات می‌چسبند و آرام‌آرام بلورهای یخ را شکل می‌دهند؛ پس از مدتی این بلورها دور هم جمع می‌شوند و ابرهای شب‌تاب را پدید می‌آورند.

 

 

 

زینب حسینی از سایت نجوم ایران

به نقل از خبرآنلاین