سایر خبرها سایر سایت ها و خبرها راهکارهای کنترل کیفیت صنعت فضایی در روسیه


راهکارهای کنترل کیفیت صنعت فضایی در روسیه

دولت روسیه از سازمان فضایی این کشور خواسته تا اواسط سپتامبر راهکارهایی را برای بهبود کنترل کیفیت در صنعت فضایی روسیه به ویژه در بخش پرتابها ارائه کند. این مهلت به دنبال ناکامی روسیه در پرتاب موشک پروتون که دو ماهواره ارتباطات راه دور را حمل می کرد صورت گرفته است.

دیمتری مدودوف نخست وزیر روسیه در اظهارات خود در جمع دولت روسیه و مقامات صنایع فضایی این کشور اظهار داشت: چندین ناکامی در سالهای اخیر برای صنعتی که دولت به شدت در آن سرمایه گذاری کرده است غیرموجه تلقی می شود.
 
وی اظهار داشت که براساس برنامه ریزیهای صورت گرفته بودجه دولت در بخش فضایی بین سالهای 2012 و 2015 حدود 20.4 میلیارد دلار است.
 
براساس اظهارات نخست وزیر روسیه که در سایت سازمان فضایی روسیه نیز منتشر شده، مدودوف ناکامی در پرتاب ماهواره ها را آزاردهنده توصیف کرده است.
مدودوف از ولادیمیر ای. پاپوکووکین خواست راهکارهایی برای بهبود کنترل کیفیت صنعتی ارائه کند و این مسئله باید در سطح دولتی ظرف یک ماه مورد بررسی قرار گیرد تا پس از آن تصمیمهای دیگر اتخاذ شوند.
 
اظهارات مدودوف به گمانه زنی های بسیاری در روسیه دامن زده است، چرا که دولت علاوه بر تصمیم بر سازمان دهی دوباره روسکوسموس، ولادیمیر نستروف مدیر کل مرکز فضایی مسکو که اکثر مولفه های موشک پروتن را ساخته بود را نیز برکنار کرده است.
 
پرتاب موشک پروتن بریز - M پس از ناکامی اولیه معوق مانده است. براساس اعلام مرکز فضایی تولید و تحقیقات کروچیف این مرکز طی 5 سال گذشته 45 موشک پروتن پرتاب کرده که از این تعداد 4 پرتاب ناموفق بوده است. یکی از این پرتابها در دسامبر 2010 صورت گرفت و علت نقص سخت افزاری بود که توسط این مرکز ساخته نشده بود.
 
پروتون سامانه پرتابی قابل ‌گسترش است که هم در پرتاب ‌های تجاری و هم در پرتاب‌های دولتی روسیه مورد استفاده قرار می‌ گیرد. اولین موشک پروتون در سال 1965 مورد استفاده قرار گرفته و استفاده از موشکهای این خانواده تاکنونادامه دارد، با در نظرگیری این طول زمان استفاده، پرتون یکی از موفقیت ‌آمیزترین پرتابگرهای سنگین تبدیل شده‌است. تمام موشک‌ های پروتون در کروچیف ساخته شده و سپس برای پرتاب به پایگاه فضایی بایکونور انتقال می ‌یابند.
 
نرخ تولید موشکهای پروتن درحال حاضر 2 برابر شده است به طوری که سالانه 12 موشک ساخته می شود و قرار است نسل جدید خانواده موشکهای آنگارا نخستین پرواز خود را در سال 2013 داشته باشند.
 

زینب حسینی از سایت نجوم ایران

به نقل از مهر