سایر خبرها سایر سایت ها و خبرها آتلانتیس در راه هابل


آتلانتیس در راه هابل

هفت خدمه شاتل آتلانتيس بعد از ظهر امروز (21 ارديبهشت)به وقت فلوريدا ماموريتشان به سوي تلسکوپ فضایی را آغاز کردند. آنچه که مهمترين ماموریت به سوی پیچیده ترین ساخته دست بشر خوانده مي شود.

بر اساس پيش بينی ها عصر دوشنبه وضعيت هوا در فلوریدا برای پرواز شاتل مناسب بود. البته به گفته دکتر بهرام مبشر لازم بود که وضعیت جوی در چند منطقه ديگر هم بررسی شود چرا که در صورت بروز هم مشکل برای شاتل آمادگي سایتهاي پشتیبان در کالیفرنیا و اسپانیا ضروری بود.

این پنجمين ماموریتي است که به سوي هابل انجام می شود. فضا نوردان 11 روز در فضا مي مانند و وظیفه دارند ژیروسکوپهای تلسکوپ را تعمير کنند تا امکان هدایت از روی زمین را فراهم کنند علاوه بر اين کامپيوتری که بر روی این تلسکوپ نصب شده را راه اندازی کنند تا ارسال داده هاي هابل به زمین از سر گرفته شود.

اینها بخشی از برنامه های فضانوردان در اين ماموریت است. ماموريتی که انجام موفق آمیزش تا 5 سال آینده کارايی هابل را تضمین مي کند.

 

 

از 7 سال پیش یعنی از سال 2002 تا کنون ماموريتي به سوی هابل انجام نشده بود. نزدیک به 20 سال از پرتاب هابل می گذرد، 500 کیلومتر از سطح زمین فاصله دارد و در هر ساعت یک بار به دور زمین می چرخد.

هابل در طول این سالها ابزاری موثر برای افزایش اطلاعات از چگونگي شکل گيري جهان بوده. ژرف ترین تصویر از کیهان به وسيله تلسکوپ هابل تهیه شد.

 پرواز پر هزینه شاتل آتلانتیس قرار بود پاییز گذشته انجام شود اما بعد از نقص در یکی از قطعات تلسکوپ اين ماموریت با 7 ماه تاخیر آغاز شد.

 

اسکات التمن فرمانده پرواز می گوید او و همکارانش راه طولانی را تا رسیدن به این مرحله پیموده اند. این  اخرین باری است که فضا نوردان ازاین رصد خانه گردان بازدید می کنند

 

منبع : nasa

ترجمه نعیمه نامجو از parssky.com