سایر خبرها سایر سایت ها و خبرها کشف اسراری تازه در مورد عطارد


کشف اسراری تازه در مورد عطارد

با اینکه سیاره عطارد در نگاه اول شبیه ماه دیده می شود، اما دانشمندان ماهواره فضایی مسنجر (پیام آور) می گویند، معلوم می شود که عطارد یک سیاره واقعأ پویا و به مراتب شبیه مریخ می باشد. به گونه مثال، قبل از این مأموریت دانشمندان مطمئن نبودند که آیا آتشفشانی در سطح عطارد وجود داشته یا نه، اما در نتیجه دو پرواز مسنجر از کنار عطارد معلوم شد که این مسئله یک بخش بسیار مهمی از گذشته این سیاره می باشد. یافته های جدید دیگر از پرواز دوم مسنجر در ماه اکتوبر 2008 نشان داد که اتموسفیر، مگنوتوسفیر (کره مغناطیسی) و گذشته زمین ساختی آن با سطح بالایی از فعالیت ها مشخص شده و برخلاف تصور قبلی دانشمندان است.



یکی از هیجان انگیز ترین یافته ها در نتیجه پرواز دوم مسنجر کشف یک دهانه برخوردی بزرگ است که قبلأ کشف نشده بود. دهانه یا حفره رمبرانت بیش از 700 کیلومتر قطر دارد و بخاطر دیدن کل حفره لازم است تا مسنجر تصاویر بدست آمده از دو بار پرواز به دور عطار را یکجا کند. دهانه برخوردی رمبرانت نسبتأ جوان است و حدود 3.9 میلیارد سال قبل بوجود آمده و نسبت به هر منطقه برخوردی یا دهانه دیگر در سطح عطارد جوانتر است.درقسمت های بیرونی دهانه، عوارض اولیه زمینی و همچنان نواقص زمین ساختی در آن دیده می شود که در هیچ دهانه بزرگ دیگر دیده نشده بود.


به گفته توماس واتر پژوهشگر ارشد مسنجر " این اولین بار است که عوارض زمین ساختی را در سطح یک دهانه برخوردی از زمانی که تشکیل شده، می بینیم. ساختار و شکل های زمین ساختی مانند آنهایی که در سطح دهانه رمبرانت دیده شده اند، توسط جریان گدازه های آتشفشانی کاملأ دفن شده اند. ما میدانیم، بعد از اینکه دهانه رمبرانت شکل گرفت، عطارد در حال منقبض شدن بود، بنائأ این یک دهانه برخوردی جدیدی است که در منظومه مان می توانیم آن را مطالعه کنیم."

طیف سنج ترکیبات سطحی و اتموسفیری عطارد که در ماهواره مسنجر نصب شده مقدار زیادی از مگنیزیم را به صورت توده ها در اتموسفیر رقیق این سیاره بنام جو خارجی، کشف نموده است. دانشمندان قبلأ هم می گفتند که مگنیزیم باید در اتموسفیر عطارد وجود داشته باشد، اما نه به این فراوانی و پخش گسترده.

مسنجر در جریان دور دوم، کره مغناطیسی کاملأ متفاوتی را کشف نمود که در مقایسه با اطلاعاتی که در پرواز نزدیک در 14 جنوری 2008 بدست آورده بود، متفاوت بود. در دور اول هیچ ساختار یا نشانه پویایی دیده نشد، اما دور دوم پرواز کاملأ متفاوت بود. همچنان در نیمه روز عطارد مسنجر جریان تراوش عظیمی از مغناطیس را در ایست مغناطیسی آن یعنی حدود 10 درجه بیشتر از آنچه که در فاصله های فعالیت عمده زمین دیده شده بود، کشف نمود. مسنجر در جریان پرواز ها و با کمک مغناطیس سنج اش، میزان بسیار بالای انتشار انرژی توسط باد های خورشیدی را در عرض البلد های بزرگتر بصورت امواج گاز داغ و ساختار های عظیمی مغناطیسی آشکار نمود.



میدان مغناطیسی عطارد حامل تشابهات مشخصی نسبت به آنچه که در زمین وجود دارد، می باشد، ولی حدود 100 مرتبه ضعیف تر از زمین که نشان میدهد قسمت درونی عطارد مذاب است. در سطح این سیاره پویایی وجود دارد که باعث حفظ میدان مغناطیسی عطارد می شود.


دانشمندان هنوز هم در حال مطالعه تکامل قشری یا سطحی عطارد هستند و تا هنوز حدود 90 درصد سطح سیاره را نقشه برداری نموده اند. حدود 40 درصد عطارد را سطوح هموار پوشانیده و حالا مشخص گردید که منشاء و اساس آتشفشانی داشته است. این همواری ها تقریبأ در سراسر سطح عطارد تقسیم شده (یعنی برخلاف ماه که سطح آن پوشیده از دهانه های برخوردی نزدیک و تقارنی است)

این یافته ها اسرار سیارات سنگی را که در نزدیکی خورشید در گردش اند، آشکار می سازد.
نوشته : kabulsky.com