بازگشت فضانوردان

کپسول فضایی سایوز در دشتهای آسیای میانه در کشور قزاقستان صبح امروز فرود آمد تا دان پتیت فضانورد ناسا، اولگ کونوننکو کیهان نورد روسیه و آندری کویپرس فضانورد هلندی را به سیاره خود بازگرداند.

اولگ کونوننکو کیهان نورد روسیه پس از فرود گفت: همه چیز خوب است، ما احساس خوبی داریم.

 

کپسول فضایی سایوز چندین ساعت پیش برای سوار کردن فضانوردان ایستگاه فضایی به این ایستگاه متصل شده بود.

هر سه فضانورد پیشتر مأموریتهایی به ایستگاه فضایی داشته اند و این امر موجب شده که آنها به فضانوردان کهنه کاری تبدیل شوند.

 

 

پتیت طی یک نوشته وبلاگی در توصیف روزهای پایانی اقامت خود در ایستگاه فضایی تأثیر مأموریت چند ماهه خود را مورد بررسی قرار داده است و دیگران را به پشت سر گذاشتن مرزهای اکتشاف فضایی ترغیب کرده است.

 

در طی این مأموریت پتیت و کویپرس تصاویر زیبا و خیره کنده ای از زمین گرفته و از طریق اینترنت آنها را منتشر کرده اند.

پتیت همچنین به طور مرتب وبلاگ خود را درباره تجارب خوددر ایستگاه فضایی به روز می کند و اشعاری هم در وصف زندگی در فضا نوشته است.

این فضانوردان همچنین در طول اقامت خود در ایستگاه بین المللی فضایی میزبان نخستین فضاپیمای تجاری بودند که به این ایستگاه متصل شد.

کپسول بدون سرنشین شرکت فضایی اسپیس ایکس به عنوان یک پرواز آزمایشی ازسوی یک شرکت خصوصی توانایی این فضاپیما را برای انتقال محموله به ایستگاه فضایی به نمایش گذاشت. درحالی که دراگون کپسول فضایی اسپیس ایکس به ایستگاه فضایی نزدیک می شد پتیت و کریپرس از بازوی ایستگاه فضایی استفاده کردند تا کپسول را به صورت دستی به ایستگاه متصل کنند.

در این مأموریت کونوننکو به عنوان فرمانده مأموریت اکتشاف 31 حضور داشت و از دیروز شنبه 10 تیرماه چراغ  هدایت را به پنادی پادالکا کیهان نورد روسی سپرد.

با بازگشت پتیت، کونوننکو و کویپرس تنها سه فضانورد دیگر در ایستگاه فضایی باقی مانده اند تا پرواز بعدی در تاریخ 14 ژوئیه (24 تیر ماه) سه خدمه دیگر به ایستگاه اضافه شوند.

 

زینب حسینی از سایت نجوم ایران

به نقل از مهر