سایر خبرها سایر سایت ها و خبرها علت رنگین شدن شفقهای قطبی


علت رنگین شدن شفقهای قطبی

شفق‌های قطبی نورهای زیبایی هستند که معمولاً در شب و در عرض‌های جغرافیایی قطبی به چشم می‌خورند. این پدیده های زیبای طبیعی در یونوسفر تشکیل می‌شوند و سپیده دم قطبی قابل مشاهده هستند. در عرض جغرافیایی قطب شمال به آنها شفق‌های شمالی نیز گفته می‌شود که این نام (aurora) بر گرفته از نام رومی سپیده‌دم و نام یونانی باد شمالی است که در سال 1621 توسط پیر گاسندی روی این پدیده طبیعی گذاشته شد.

به شفق‌های قطبی، نور قطب شمال هم گفته می‌شود زیرا آنها غالباً در نیم کره شمالی رویت می ‌شوند و هر چقدر به قطب شمال نزدیک می‌شوید با توجه به مجاورت با قطب مغناطیسی شمالی زمین احتمال بیشتری می ‌رود که آنها قابل رویت باشند، برای مثال در شهرهای شمالی کانادا که بسیار نزدیک به قطب هستند امکان رویت آنها بسیار زیاد است.

 

نور سبز شفق

شقفهای شمالی آسمان دارفیلد در نیوزیلند را در روز 10 ژوئیه (20 تیرماه) روشن کرده اند، درست چند روز پس از آن که طوفان شدیدی در خورشید، تنها ستاره منظومه ما شکل گرفت.

شفقهای شمالی معمولا زمانی تشکیل می شوند که ذرات خورشیدی باردار به میدان مغناطیسی زمین برخورد می کنند. این ذرات با ملکولهای اتمسفر زمین برخورد کرده، انرژی را منتقل کرده و ملکولهای هوایی براقی تولید می کنند.

رنگ سبز چون این تصویر در نتیجه برخورد ذرات با اکسیژن است. رنگهایی که قرمزی بیشتری دارند در نتیجه برخورد ذرات با نیتروژن ایجاد می شوند.

 

انعکاس شفقی

شفقهای قطبی در دریاچه سنت چارلز نزدیک شهر کبک کانادا منعکس شده اند.

فرانسیس آدت عکاس این تصویر در یک بعداز ظهر تماشایی مدت زمانی را در کنار این دریاچه سپری شود تا این انعکاس قابل مشاهده شود و سپس اقدام به گرفتن این تصویر کرده است.

 

رقص نور

دریاچه مینه وانکا در پارک ملی بانف کانادا از اماکن مشهور ایجاد شفقهای قطبی است.

پل زیزکا عکاس این تصویر اظهار داشت: اکثر اوقات این پدیده با چشم غیر مسلح قابل مشاهده نیست، اما اکنون مادر طبیعت آن را به نمایش گذاشته که از دست دادن آن بسیار دشوار است.

 

قدرت خورشید

طوفان خورشیدی که در تاریخ 6 ژوئیه (16 تیرماه) به اوج خود رسید از عوامل ایجاد شفقهای قطبی اخیر شمرده می شود، طولانی ناگهانی که به دنبال آن آزاد شدن انرژی مغناطیسی صورت گرفته است.

اگر ذرات از سمت خورشید که رو به زمین است به ما برسد این احتمال وجود دارد که ذرات به اتمسفر زمین برخورد کند.

 

انعکاس شیشه ای

انعکاس شیشه ای شفق قطبی روی دریاچه سوپریور پیش از شدت گرفتن طوفان خورشیدی در این تصویر قابل مشاهده است.

پل نلسون این شفق را بسیار شفاف و قابل مشاهده توصیف کرده بود به رغم این حقیقت که ماه تقریبا بدر کامل بود.

 

زینب حسینی از سایت نجوم ایران

به نقل از مهر