سایر خبرها سایر سایت ها و خبرها بروز مشکل برای مدارگرد ناسا


بروز مشکل برای مدارگرد ناسا

 

ناسا ممکن است به دلیل بروز مشکلی نتواند از زمان واقعی فرود کاوشگر مریخ نورد "کنجکاوی" در گودال گیل باخبر شود. کارشناسان ناسا دلیل این امر را خارج شدن ماهواره ردیاب فرود کاوشگر از مدار مریخ طی ماه گذشته اعلام کرده اند.
مهندسان توانسته اند این ماهواره را بازیابی کنند اما این ماهواره به مدار دیگر منتقل شده است به همین دلیل ناسا ممکن است درست در زمانی که این کاوشگر بر روی سیاره سرخ فرود می آید سیگنال های مورد نظر را از دست بدهد.
 
کنجکاوی قرار است ششم آگوست ( 16 مرداد) در ساعت5:31 به وقت گرینویچ بر روی مریخ فرود بیاید.
 
دو فضاپیمای دیگر که در مدار مریخ قرار دارند نیز فرود کاوشگر را رصد خواهند کرد اما یکی از آنها داده ها را برای بازخوانی بعدی ثبت خواهد کرد و موقعیت مدارگرد دیگری به گونه ای است که آخرین لحظه پرواز و لحظه فرود را نخواهد دید.
 
این کاوشگر که یک تن وزن دارد قرار است، طی دو سال ماموریت هرگونه نشانه ای حیات میکروبی در محیط مریخ را جستجو کند.
 
این کاوشگر برای فرود به جای بهرمندی از کیسه های هوا، از آتش پیش رانش خود استفاده خواهد کرد. کنجکاوی پاییز سال گذشته عازم مریخ شد این مریخ نورد به یک بازوی هفت فوتی و یک لیزر مجهز است که قرار است با آن سنگ این سیاره سرخ را بشکافد.
 
وقتی این کاوشگر مستقر شد، می تواند سنگ و خاک مریخ را با دقت بی نظیری بررسی کند و زمانی که پای این کاوشگر به مریخ برسد به دنبال ترکیبات آلی و حاوی کربن خواهد گشت.
 
درحالی که این کاوشگر نمی تواند وجود ارگانیسمهای زنده را تشخیص دهد اما دانشمندان امیدوارند دریابند که آیا در مریخ حیات وجود دارد و یا اینکه آیا زندگی میکروبی در این سیاره وجود داشته است.
 
ناسا برای این کاوشگر که برای سفر 354 میلیون کیلومتری اش از سوخت هسته ای استفاده می کند، دو میلیارد و 500 میلیون دلار هزینه کرده است.
 
این کاوشگر که به اندازه 'روح' و 'فرصت' دو مریخ نورد قبلی ناسا است، یک تن وزن دارد و 10 نوع تجهیزات علمی در آن قرار داده شده است. اسم رسمی این کاوشگر 'آزمایشگاه علوم مریخ' یا '.M.S.L' است.

 

زینب حسینی از سایت نجوم ایران