سایر خبرها سایر سایت ها و خبرها بهترین تصاویر نجومی هفته


بهترین تصاویر نجومی هفته

بر اساس آخرین گزارشات، پایگاه اینترنتی اسپیس این هفته با ارائه تصاویری زیبا، از تاج خورشیدی، سحابی شکارچی، ستاره‌های خون آشام و چهره زیبای زمین به معرفی بهترین تصاویر نجومی پرداخته است.

 

چهره زیبای زمین

چهره درحال تغییر سیاره ما در تصویری با جزئیات خیره کنده طی 40 سال توسط برنامه ماهواره رصد زمین به عنوان طولانی ترین برنامه ماهواره ای به نام "لندست" ثبت شده است.

طی هفته گذشته در چهلمین سالگرد پرتاب ماهواره "لند ست" دانشمندان این فناوری را که دنیا را از یک پرتو تازه نشان داده، مورد تجلیل قرار دادند.

 

تصویر دیدنی از سحابی شکارچی

پس از هفت شب سرد یک عکاس نجومی این تصویر زیبا را از مجتمع ابر مولکولی شکارچی گرفته است.

مجتمع ابر مولکولی شکارچی در سرتاسر صورت فلکی شکارچی گسترش یافته است و شامل حلقه برنارد، سحابی ابری کله اسبی ، 43 M ، 78 M و سحابی شعله می شود.

ستارگان در سرتاسر سحابی شکارچی در حال تشکیل هستند و به علت این فرآیند حرارت شدید این منطقه ویژه اشعه مادون قرمز است. این سحابی قابل رویت است با چشم غیر مسلح حتی در مناطقی که توسط آلودگی نور تحت تاثیر قرار گرفته است.

 

بهترین تصویر از تاج خورشید

یک تلسکوپ ناسا بهترین تصویر را از تاج خورشیدی یا اتمسفر بالایی خورشید را که درجه حرارت آن به میلیون می رسد گرفته است.

دوربین تاج خورشیدی با وضوح تصویر بالا یا Hi-C ، 165 تصویر خیره کننده از تاج خورشید روز 11 ژوئیه (21 تیرماه) در پرواز فضایی 10 دقیقه ای خود ثبت کرده است. این تلسکوپ نگاه خود را به یک نقطه خورشیدی بزرگ دوخت که از سایر نقاط سطح خورشید خنک تر است.

 

خوشه ستاره ای هرکول

صدها هزار ستاره که خوشه خوشه ستاره اى کروى هرکول را تشکیل می دهند در این تصویر می درخشد.

یک گروه عکس بردارى از ستارگان براى تحقیقات فضایى این تصویر را در 18 و 20 ماه می امسال از رصدخانه ایگل ریدج در کالیفرنیا ثبت کرده اند.

این خوشه ستاره ای به M13 نیز شهرت دارد و بیش از 100 هزار ستاره است که با فاصله 25 هزار سال نوری از زمین می درخشند.

 

اتصال ناموفق

فضاپیمای رباتی روسی در اتصال با ایستگاه بین المللی فضایی ناکام عمل کرد که این امر را به علت بکارگیری یک سیستم جدید در اتصال نسبت می دهند.

این فضاپیمای رباتی سیستم جدید اتصال را آزمایش می کرد و اتصال ناموفق بود. این فضاپیمای بدون سرنشین قرار است سه شنبه این هفته (10 مرداد ماه) بار دیگر اتصال به ایستگاه بین المللی فضایی را آزمایش کند.

 

ستاره های خون آشام

تحقیقات جدید نشان می دهد که تعداد شگفت انگیزی از ستاره های بزرگ در کهکشان راه شیری ما بخشی از یک دوئت ستاره ای هستند.

این درحالی است که اکثر این ستاره های درکنار هم دارای روابط متلاطمی هستند که یکی از آنها تبدیل به ستاره خون آشام می شود و گاز ستاره دیگر را می مکد یا این که دو ستاره به طرز خشونت باری بایکدیگر ترکیب می شوند و ستاره واحدی را تشکیل می دهند.

 

زینب حسینی از سایت نجوم ایران

به نقل از مهر