سایر خبرها سایر سایت ها و خبرها جایزه 3 میلیون دلاری فیزیک بنیادین برای دکتر نیما ارکانی


جایزه 3 میلیون دلاری فیزیک بنیادین برای دکتر نیما ارکانی

یوری میلنر از سرمایه گذاران حوزه فناوری اخیرا بنیاد جایزه فیزیک بنیادین را با هدف پیشبرد دانش جهان در عمیق ترین سطح تأسیس کرده است. این بنیاد برای آغاز کارهای خود یک جایزه 3 میلیون دلاری را برای فیزیکدانهای این عرصه در نظر گرفته است.

نیما ارکانی حامد، دانشمند ایرانی و استاد تمام وقت موسسه مطالعات پیشرفته آمریکا جوانترین برنده این جایزه است. وی در زمینه فیزیک ذره‌ای و نظریه ریسمان کاربردی کار می کند.

دکتر ارکانی حامد روی نظریه هایی درباره ماهیت بوزون هیگز کار کرده است و این نکته که چگونه برخورد دهنده بزرگ هادرون می تواند به کشف ابعاد جدیدی برسد را مورد تحقیق و بررسی قرار داده است. بوزون هیگز ذره بنیادی است که علت جرم گرفتن ماده تلقی می شود واخیر خبر مشاهده آن در برخورد دهنده بزرگ هادرون در مرز فرانسه و سوئیس اعلام شد.

 

آلن گوث و آندری لین که برای فعالیت خود در زمینه تورم کیهانی به عنوان نظریه چگونگی گسترش کیهان در چند لحظه پس از خلقت شناخته شده هستند از دیگر افرادی بودند که این جایزه 3 میلیون دلاری را دریافت کردند.

 

 

آلکسی کیتاو که در زمینه محاسبات کوانتوم کار می کند، ماکسیم کنتسویچ که در زمینه پل بین ریاضی و فیزیک فعال است، جوان مالداسنا ارائه کننده این ایده که ما همه جهان را به صورت سه بعدی می توانیم مشاهده کنیم و تمام اجرام از دور قابل اندازه گیری هستند و همچنین ناتا سیبرک و اشوک سن از فیزیکدانهای برجسته به هماره ادوارد ویتن پدر نظریات ریسمان از دیگر برندگان جایزه سه میلیون دلاری بنیاد فیزیک بنیادین بودند.

برندگان امسال این بنیاد برندگان سال آینده را انتخاب خواهند کرد و این روند همچنان ادامه می یابد. تمام برندگان امسال توافق کرده اند که به عنوان کمیته انتخاب برندگان آینده در این بنیاد فعال شوند. این جایزه به طور سالانه به پیشرفتهای علمی و تحقیقات علمی برای شناخت کیهان اهدا می شود.

 

زینب حسینی از سایت نجوم ایران