سایر خبرها سایر سایت ها و خبرها موفقیت در پیوند مغز کنجکاوی


موفقیت در پیوند مغز کنجکاوی

طی روزهای آغازین این هفته مهندسین ناسا نرم افزار پرواز کنجکاوی را به روز کرده و رایانه های اصلی و پشتیبانه آن را از حالت فرود به حالت سطح تغییر دادند. این تغییرات که از آن با عنوان پیوند مغز برای کنجکاوی یاد شده بود چهار روز بررسی های علمی آن را که به سرعت پس از لحظه فرودش در مریخ آغاز شده بود، به تعویق انداخت.

براساس اعلام محققان، این فعالیتها از دیروز سه شنبه 24 مرداد ماه به عنوان نهمین روز از حضور این مریخ نورد در سیاره سرخ از سرگرفته می شود چرا که انجام این پیوند مغز موفقیت آمیز بوده است.

 

یکی از اولین تصاویر ارسالی از مریخ نورد ناسا پس از فرود در سیاره سرخ

 

مایک واتکینز از آزمایشگاه رانش جت ناسا در کالیفرنیا اظهار داشت: این پیوند بدون هیچ مانعی انجام شد.

واکتیز افزود: به عنوان بخشی از فرآیندهای بررسی، متصدیان کنجکاوی ابراز امیدواری کرده اند که این مریخ نورد بتواند ظرف چند روز آینده روی چرخهای خود حرکت کند.

 

تصویر ارسال کنجکاوی از سطح مریخ

 

کنجکاوی مهمترین ویژگی مأموریت آزمایشگاه علمی مریخ ناسا است که با بودجه 2.5 میلیارد دلاری کار می کند و قصد دارد به بررسی این مسئله بپردازد که آیا سیاره سرخ از زندگی میکروبی برخوردار است یا خیر. کنجکاوی برای رسیدن به این پاسخ به تجزیه و تحلیل سنگهای مریخی و خاکهای آن با 10 ابزار مختلف علمی می پردازد.

گروه آزمایشگاه علمی مریخ ناسا علاقمند است که به بررسی تشکیلات زمین شناسی در مریخ بپردازد، چرا که ویژگیهای منطقه نزدیک فرود کنجکاوی نشان دهنده وجود آب در زمان های باستان در مریخ بوده است اما هدف اصلی کنجکاوی دامنه کوه شارپ است، قله اسرار آمیز 5.5 کیلومتری که از دهانه برخوردی گیل سربه فلک کشیده است.

لایه های بسیار این کوه آماری از شرایط درحال تغییر مریخ است که شاید به یک میلیارد سال یا بیشتر برسد. فضاپیماهای مریخی پیشتر از وجود خاک رس و سولفات در دامنه این کوه خبر داده بودند و این امر نشان می دهد که قسمتهای پایین این کوه در زمانهای قدیم در معرض تماس با آب قرار داشته است.

دامنه این کوه در 8 کیلومتری محل فرود کنجکاوی است. این مریخ نورد باید از یک تپه شنی عبور کرده تا به این منطقه برسد و در این مسیر توقفهایی برای بررسی سنگها نیز خواهد داشت.

کنکجاوی روزانه می تواند 100 متر را بررسی کند، ابعادی که به طول یک زمین فوتبال را در بر می گیرد، بنابراین رسیدن به کوه شارپ برای کنجکاوی اندکی زمان بر خواهد بود.

 

زینب حسینی از سایت نجوم ایران

به نقل از مهر