سایر خبرها سایر سایت ها و خبرها برسی هسته سیاره سرخ توسط مریخ نورد جدید ناسا


برسی هسته سیاره سرخ توسط مریخ نورد جدید ناسا

سازمان فضایی آمریکا دیروز دوشنبه 30 مرداد ماه از پرتاب یک مریخ نورد رباتیک کم هزینه در سال 2016 خبرداد که تفاوت هسته مریخ را با زمین بررسی خواهد کرد. برنامه اکتشافی ناسا که با عنوان Insight اجرایی می شود با اعتراض دانشمندانی رو به رو شده است که سایر اماکن را در منظومه شمسی مطالعه می کنند و اظهار داشته اند که ناسا بیش از حد روی مریخ متمرکز شده است.

جان گرانسفیلد از دانشمندان ناسا با اشاره به مأموریتهای اکتشافی ناسا اظهار داشت: مریخ از بهترین فرصتهای مطالعاتی است چرا که در چارچوب بودجه و زمان بندی مدنظر قرار گرفته است.

این مأموریت دربرگیرنده دو ابزار است که یکی فرانسوی و دیگر آلمانی است و به بررسی زمین شناسی مریخ در اعماق می پردازد و اندازه، ساختار، دما و حرکت هسته مریخ را مورد بررسی قرار می دهد.

 

درون مریخ هنوز یک راز است، چرا که هسته آن هیچ میدان مغناطیسی ندارد و دانشمندان اطمینان ندارند که آیا هسته آن جامد است یا مایع و آیا دارای لرزشهای مکرری چون لرزشهای زمین است یا خیر.

لیندلی جانسون رئیس برنامه اکتشاف مریخ با مطرح کردن پرسشهایی چون لرزشهای مریخ از چه نوع هستند، اندازه هسته مریخ چیست اهداف این مریخ نورد جدید را برشمرد.

اچ جی ملوش از دانشگاه پورد اظهار داشت: چندین دهه است که زمین شناسان پرسشهایی از این قبیل را برای دریافت اطلاعات مهم درباره مریخ  مطرح می کنند.

این مأموریت نیز چون مأموریت مریخ نورد کنجکاوی که در حال حاضر در مریخ به سر می برد توسط آزمایش رانش جت ناسا اجرا می شود. این آزمایشگاه مستقر در کالیفرنیا با بودجه 2.5 میلیارد دلاری مریخ نورد کنجکاوی را با موفقیت در مریخ مستقر کرده تا به بررسی سطح مریخ و یافتن نشانی از حیات میکروبی در آن بپردازد.

اوایل سال جاری ناسا از دو مأموریت مریخی که قرار بود طی سالهای 2016 و 2018 با همکاری سازمان فضایی اروپا انجام شود، به علت کمبود بودجه کنار گذاشت.

ناسا در حال حاضر روی یک مأموریت احتمالی مریخی کار می کند تا آن را جایگزین مأموریتهای لغو شده کند، آخرین تصمیمات در این رابطه اواخر ماه جاری میلادی اعلام می شود.

کارولین پورکو از دانشمندان برجسته زحل و اقمار آن اظهار داشت: ناسا در برنامه اکتشاف سیاره ای تأکید بیش از حدی روی مریخ دارد، قسمت اعظم منظومه شمسی فراتر از مدارهای خرده سیاره ها قرار دارند و در مقایسه با مریخ مطالب بیشتر برای یادگیری درباره آنها وجوددارد، اما چرا هربار مریخ انتخاب می شود؟

 

زینب حسینی از سایت نجوم ایران

به نقل از مهر