آنچه که گذشت مهمترین عناوین خبری در سال 1387 فينیکس و تکنیک پاشیدن خاک


فينیکس و تکنیک پاشیدن خاک

با ناموفق بودن روش های قبل ، فينیکس شیوه ای جدیدی را برای جمع آوری نمونه از سطح مریخ امتحان می کند.

 شعار این روزهای فينیکس : اگر بار اول موفق نشدی ، خودت را بتکان و دوباره سعی کن . به نظر می رسد که خاک سیاره سرخ، مریخ نشین فينیکس را به مبارزه طلبیده و مریخ نشین هم که امکان هیچ گونه حرکتی بر سطح سیاره ندارد مجبور به مبارزه است .

 

 

دانشنمدان اکنون در حال امتحان روش جدیدی هستند تا خاک یخ زده ی شمالگان مریخ را به ابزار آنالیزر حرارتی(TEGA,) کاوشگر برسانند . این ابزار طراحی شده تا نمونه های خاک مریخ را در اجاق های کوچک خود بسوزاند و با فرایندی شبیه به استشمام ، عناصر کلیدی موجود در آن را شناسایی کند ، اما متاسفانه ذرات خاک مریخ به قدری به هم چسبیده اند که عبور از صفحه ی ورودی اجاق ها برایشان میسر نیست .

دانشمندان اکنون به دنبال امتحان شیوه ی جدیدی هستند تا این مشکل را بر طرف کند ، این روش تجدید نظر شده به کمک بازوری روباتیک فينیکس انجام می شود شیوه ای به نام " تکنیک پاشیدن!!" (sprinkle technique) .  

 

در ابتدا دانشندان تصمیم گرفتند با لرزاندن صفحه ی ورودی اجاق ها به مدت 20 دقیقه ، ذرات درشت و به هم چسبیده خاک مریخ را از آن عبور دهند ولی تنها میزان بسیار کمی از خاک در داخل اجاق ها جمع شد ، که برای سوزاندن کافی نبود .

با ناموفق بودن روش بالا ، دانشمندان تصمیم گرفتند از روش تجدید نظر شده ای برای رساندن خاک استفاده کنند که فينیکس برای اولین بار آن را به اجرا خواهد گذاشت . در این روش بازوی رباتیک مقداری از خاک مریخ را در بالای صفحه ی ورودی ، تحت زاویه خاصی نگه می دارد و با لرزشی های کوچکی خاک را به صورت نم نم و ذره ذره بر روی صفحه ی ورودی می پاشد . به نظر می رسد ای روش کار ساز باشد .

 

فينیکس روز یک شنبه مقداری از خاک مریخ را برای میکروسکوپ نوری خود هم جمع آوری کرد و باید منتظر اطلاعات پردازش شده و همچنین تصاویر آن بود ، البته در صورتی که روش استفاده شده برای کوره های حرارتی موفق آمیز باشد ، احتمالا دانشمندان مسئول پروژه فينیکس در دانشگاه آریزونا از چنین شیوه ای برای جمع آوری خاک در میکروسکوپ نیز استفاده خواهند کرد .

  

 

 

چیز دیگری که توجه دانشمندان را به خود جلب کرد تصویر بالاست ، در ان تصویر یک فنر بر روی خاک مریخ و در کنار یکی از پایه های مریخ نشین قرار دارد ، این فنر از خود فينیکس جدا شده و مربوط به زمانی است که حفاظ ها برای باز شدن بازوی رباتیک فينیکس در روز ششم مامویت (30 می) کنار می رفت .

  

  منبع : universetoday