آنچه که گذشت مهمترین عناوین خبری در سال 1387 اکتشافات تازه فینیکس در مریخ


اکتشافات تازه فینیکس در مریخ

تیم هدایت فينیکس جدید ترین تصاویر ارسالی از این مریخ نشین را روز گذشته منتشر کرد . در تصویر پایین قسمتی از سطح مریخ را نشان می دهد که توسط بیلچه فينیکس کنده شده است ، و در فاصله چند اینچی از سطح ، شیارهای سفید و درخشانی به چشم می خورد .

 

 

این می تواند یخ باشد ، همانطور که می دانید فينیکس در محوطه ای فرود آمده که می تواند به یخ های قطبی مریخ دسترسی پیدا کند اما هنوز این شک بین دانشمندان وجود دارد که این شیار های سفید می توانند نمک هم باشند . با این که هنوز کسی در مورد ماهیت این شیارها (که نمک باشند یا یخ) کسی اطلاع درستی ندارد اما همگان مطمئن هستند که حتی اگر این لایه نمک هم باشد فينیکس با کندن سطح میرخ نهایتا به یخ خواهد رسید . مسئله مهمتر اینجاست که آیا لایه یخ در زیر سطح مریخ چقدر زخامت دارد ، آیا فينیکس قادر خواهد بود از ضخامت لایه یخی عبور کند و به زیر آن برسد ؟

  

 

 

 تصویر دوم(بالا) مقایسه ای است که فينیکس به کمک میکروسکوپ خود از دو قسمت خاک مریخ انجام داده ، تصویر سمت چپ از نمونه غباری تهیه شده که به هنگام فرود فينیکس از هوا نمونه گیری شده بود ، این نمونه را فينیکس در     June 3, 2008 تهیه و عکس برداری کرده است ، نمونه دوم (سمت راست) توسط بیلچه مریخ در June 11, 2008 تهیه شده است . تحلیل های نهایی انجام شده به کمک میکروسکوپ فينیکس نشان داد که تغییر خاصی میان دو نمونه وجود و گرد و غبار های اطراف مریخ نشین از جنس همان خاکی هستند که در کنار مریخ نشین وجود دارد.

 

 

 

این هم آخرین تصویر رنگی از سطح مریخ است و محیط اطراف مریخ نشین است که بیلچه فينیکس را بعد از نمونه برداری از خاک مریخ نشان می دهد.

 

 

و تصویر آخر جدول آخرین اطلاعات دریافتی از آب و هوای مریخ است که فينیکس به زمین مخابره کرده :

 

   منبع : nasa

  نويسنده  : محسن بختیار