آنچه که گذشت مهمترین عناوین خبری در سال 1387 آزمایشات جدید فینیکس ، وجود آب بر روی این سیاره را تایید کرد


آزمایشات جدید فینیکس ، وجود آب بر روی این سیاره را تایید کرد

آزمایشات جدید فینیکس ، وجود آب بر روی این سیاره را تایید کرد ، همچنین ماموریت فینیکس به مدت 5 هفته تمدید شد .

مریخ نشین فینیکس سرانجام در 4 شنبه گذشته (30 جولای) موفق شد ، نمونه ی خوب و تازه ای از خاک مریخ را به سلامت به آنالیزر حرارتی(TEGA,) خود برساند . این ابزار طراحی شده تا نمونه های خاک مریخ را در اجاق های کوچک خود بسوزاند و با فرایندی شبیه به استشمام ، عناصر کلیدی موجود در آن را شناسایی کند .

 

William Boynton  از دانشگاه آریزونا و از سرپرستان این پروژه می گوید "دانشمندان پیش از این شواهدی از وجود آب یخ بر روی مریخ را مشاهده کرده بودند از طریق رصد های مدارگرد Mars Odyssey و همچنین مشاهدات فینیکس ، اما این اولین بار است که ما آب مریخ را لمس کردیم و طعم آن را چشیدیم!! ".

این نمونه ی جدید خاک از گودالی به عمق حدودا 2 اینچ تهیه شده است . هنگامی که بازوی رباتیک فینیکس برای اولین بار به این عمق رسید ، با یک لایه ی سخت از خاک یخ زده برخورد کرد . فینیکس برای اینکه بتواند نمونه را قبل از اینکه در معرض هوا قرار بگیرند به TEGA برساند با مشکلات زیادی روبرو شد و راه های مختلفی را امتحان کرد اما در نهایت موفق شد این نمونه از خاک مریخ را به سلامت به آنالیزر حرارتی خود تحویل دهد . آزمایش این نمونه وجود آب در مریخ را به طور قطعی تایید کرده است .

 

 

همچنین در کنفراس خبری فینیکس ، ناسا اعلام کرد که ماموریت این مریخ نشین را تا 30 سپتامبر تمدید کرده است . مدت زمان پیش بینی شده برای ماموریت فینیکس 3 ماه بود که در همین ماه میلادی(آگوست) پایان می یابد اما ناسا 5 هفته به 90 روز ماموریت مریخ نشین اضافه کرده است . به نظر می رسد ناسا با توجه به وضعیت خوب فینیکس و دریافت مناسب انرژی خورشیدی ، در نظر دارد از موقعیت منحصر به فرد این مریخ نشین در شمالگان مریخ ، نهایت استفاده را ببرد . 

در طول این 5 هفته ی اضافه تیم تحقیقاتی فینیکس به بررسی این پرسش خواهند پرداخت که در صورت وجود مواد شیمیایی کربن دارد و دیگر مواد عالی ،   آیا یخ مریخ به اندازه ای آب خواهد شد که فعالیت های بیولوژیکی در آن شکل بگیرد یا نه .

 

 

 فینیکس طی روزهای گذشته یم پانارومای کامل و رنگی از محیط اطرافش  را به زمین ارسال کرد  که تصاویر آن را  مشاهده می کنید .

 

  منبع : universetoady.com

  نويسنده  : محسن بختیار