آنچه که گذشت مهمترین عناوین خبری در سال 1387 چهارمین اطلاعیه رقابت صوفی


چهارمین اطلاعیه رقابت صوفی

آخرین مهلت ثبت نام و تذکرات لازم به شرکت کنندگان در دومین رقابت صوفی
فهرست اجرام دومین دوره رقابت صوفی منتشر شد


کمیته برگزاری دومین رقابت صوفی با انتشار اعلامیه ای ساعت 24 مورخه 24 امرداد ماه 1387 را آخرین مهلت ثبت نام متقاضیان شرکت در این رقابت رصدی اعلام نمود و از همه علاقمندان به شرکت در دومین رقابت صوفی خواست تا ضمن تکمیل فرم ثبت نام تا این تاریخ، به نکات مهمی که از سوی این کمیته منتشر شده و در ذیل آمده است توجه لازم را مبذول دارند. قابل ذکر است تاریخ اعلام شده در فوق قابل تمدید نخواهد بود.

 

 

نكات مهمي كه متقاضيان شركت در دومین رقابت صوفي بايد به آنها توجه داشته باشند
 
 • کلیه رصدگران ایرانی و غیر ایرانی که با صورت های فلکی و اجرام شناخته شده ژرف آسمان آشنا باشند و به کمک اطلس های آسمان با یک تلسکوپ یا دوربین دوچشمی، علاوه بر رصد ماه و خورشید و سیارات به رصد اجرام اعماق آسمان می پردازند و سابقه رصد تعدادی از اجرام فهرست معروف مسیه را در کوله بار تجارب رصدی خود داشته باشند، شرط اولیه برای حضور در دومین رقابت صوفی را دارند.
• تهيه تلسكوپ یا دوربین دوچشمی, نقشه آسمان, چراغ قوه و ساير ابزارهاي لازم براي رصد و شرکت در رقابت بر عهده خود شركت كننده است.
مانعی برای امانت گرفتن ابزار رصدی از مراکزی همچون فرهنگسراها و شهرداری ها و ... وجود ندارد، اما دقت کنید که اگر سازمان مالک تلسکوپ به شرط همراه بودن تکنسین اداری آن تلسکوپ و یا نفر همراه از حراست تلسکوپ را به رصدگر تحویل می دهد، امکان حضور آن شخص غیر رصدگر در کنار تلسکوپ در محل برگزاری رقابت وجود ندارد و فقط خود رصدگر و همگروهی اش است که می تواند همراه با تلسکوپ امانتی در رقابت شرکت کند (حتی اگر حاضر به پرداخت دو برابر هزینه حضور در برنامه نیز باشد!)
دومین رقابت صوفی فقط دارای بخش رقابت است و برخلاف هشتمین ماراتن مسیه، بخش آموزش در آن وجود ندارد.
امنیت برگزاری رقابت صوفی را نهادهای اطلاعاتی، امنیتی و انتظامی استان سیستان و بلوچستان از هر جهت تضمین کرده اند و شورای تأمین استان تمهیدات لازم را اندیشیده است. از این رو شاخه آماتوری انجمن نجوم ایران از حیث امنیت، نگرانی را برای برگزاری موفق دومین رقابت صوفی متصور نیست.
کمیته برگزاری دومین رقابت صوفی در زاهدان از صبح روز چهارشنبه 6 شهریور ماه تا پایان روز یکشنبه 10 شهریور ماه آماده پذیرایی از شرکت کنندگان است و کمیته استقبال در مبادی ورودی شهر زاهدان و نیز پایانه های مسافربری و فرودگاه جهت راهنمایی شرکت کنندگان مستقر خواهند شد. در برنامه 5 روزه پذیرایی از شرکت کنندگان بازدید از جاذبه های استان سیستان و بلوچستان، همچون شهر سوخته و دهانه غلامان و ... تدارک دیده شده است.
رصدگران در دو رده تلسکوپ و دوربین دوچشمی با یکدیگر رقابت خواهند کرد.
لازم است که رصدگران از کیفیت ابزار رصدی که با آن قصد شرکت در برنامه را دارند مطمئن باشند. استفاده از ابزاری که کیفیت مطلوبی ندارد سبب اختلال و کندی در روند کار گروه رصدی و داور آن می شود ودر این شرایط داور محق است که جهت جلوگیری از تضییع حق سایر گروه های رصدی، رصدهای گروهی را که ابزار آن دچار مشکل اپتیکی است بررسی نکند و به عبارت دیگر آن گروه را از دور رقابت خارج نماید، در این شرایط اعضای گروه رصدی که از دور رقابت خارج شده اند می توانند با ابزار خود در کنار دیگر رصدگران به رصد اجرام رقابت صوفی بپردازند، در حالی که کار آنها مورد سنجش داور گروه قرار نخواهد گرفت.
رصدگران رده دوربین دوچشمی از نداشتن خطای دوبینی و عدم ایجاد وضوح در تصویر ابزار خود پیش از رقابت مطمئن شوند و در صورت وجود این مشکلات در دوربین، نسبت به تعمیر دوربین خود در مراکز مجاز اقدام کنند. دوربین های دوچشمی حتماٌ بایستی روی یک سه پایه محکم نصب شوند، به طوری که رصدگر بتواند پشت آن ایستاده رصد کند و داور ملزم نباشد برای مستقر شدن در پشت سه پایه و چشمی ابزار روی صندلی بنشیند و یا در وضعیت نامتقارنی قرار بگیرد. تجربه نشان داده مجموع زمانی که صرف نشستن و برخاستن داور و رصدگر پشت یک دوربین دوچشمی می شود وقت زیادی را از زمان مفید گروه رصدی می گیرد و این نه به نفع داور است، نه به نفع رصدگران!
رصدگران رده تلسکوپی نیز بایستی از همخط بودن آینه اولیه و ثانویه تلسکوپ خود و وجود وضوح در تصویر آن پیش از آغاز رقابت مطمئن شوند، همین طور از محکم بودن جوینده تلسکوپ و اینکه به خوبی با لوله تلسکوپ همخط می شود. رصدگران رده تلسکوپی خوب است به بزرگنمایی و میدان دید چشمی هایی که استفاده می کنند توجه نمایند و سعی کنند در زمان رقابت از چشمی های با کیفیت و با بزرگنمایی و میدان دیدهای مختلف بهره ببرند تا در رصد موضوع های مختلف رصدی دچار مشکل نشوند. چشمی هایی که بزرگنمایی حدود 30 تا 60 برابر را با کیفیت خوب ارائه می کنند در اولویت هستند. به محکم بودن سه پایه نیز دقت کنید و از کارایی پیچ های ریز تلسکوپ خود پیش از آغاز رقابت مطمئن شوید. توصیه می شود برای بهره بردن از حداکثر سرعت در زمان رصد از سه پایه هایی با استقرار سمت – ارتفاعی (همچون سه پایه های دابسونی) استفاده کنید.
به رصدگران توصیه می شود فقط به نقشه ها و اطلس های رایج آسمان برای رصد اجرام رقابت صوفی تکیه نکنید و از نقشه های دقیقی که نرم افزارهایی همچون Starry Night ارائه می کنند پرینت بگیرید و در زمان رقابت از چنین نقشه های دقیقی استفاده کنید، ولی دقت داشته باشید که استفاده از لپ تاپ و نرم افزارهای نجومی آن در زمان برگزاری رقابت ممنوع است.
توصیه می شود که رصدگرانی که از دوربین دوچشمی 70×15 استفاده می کنند به سراغ دوربین های قدرتمندتری همچون 80×20 و 100×25 بروند. با توجه به اجرام دومین رقابت صوفی شانس ضعیفی برای موفقیت رصدگرانی که از دوربین های دوچشمی کوچکتر از 80×20 استفاده می کنند وجود دارد.
توصیه می شود رصدگرانی که از تلسکوپ های 4 و 5 اینچ بازتابی استفاده می کنند به سراغ ابزارهایی با گشودگی دهانه 6 اینچ و بالاتر از آن بروند. با توجه به اجرام دومین رقابت صوفی شانس ضعیفی برای موفقیت رصدگرانی که از تلسکوپ های با گشودگی دهانه کمتر از 6 اینچ استفاده می کنند وجود دارد. بهتر است رصدگران رده تلسکوپی به کیفیت چشمی ها، وضعیت اندود آنها و تمیزی قطعات اپتیکی خود دقت کنند و جهت بهبود آن از روش های رایج برای تمیز نمودن اپتیک بهره ببرند. توصیه می شود برای حفظ سلامت اپتیک خود، بدون اطلاع قبلی و سرخود نسبت به تمیز کردن آینه ها و چشمنی تلسکوپ اقدام نکنید و در این زمینه با مراکز مجاز حتماٌ مشاوره کنید.
به رصدگران رده تلسکوپی توصیه می شود جهت بهبود وضعیت شفافیت تصویر در پشت چشمی ابزار خود، در صورت امکان استفاده از چشمی های 2 اینچ را حتماٌ در دستور کار خود قرار دهند.
با توجه به وضعیت هواشناسی و غبار آلود بسیاری از روزهای فصل تابستان، ممکن است تغییراتی در محل برگزاری رقابت در استان سیستان و بلوچستان به وجود بیاید که بروز این تغییرات احتمالی در اسرع وقت اعلام خواهد شد.
با توجه به عبار آلود بودن احتمالی افق، رصدگران بایستی تمهیدات لازم برای رصد اجرامی که از افق ارتفاع کمی خواهند داشت را بیاندیشند و آنها را در زمانی که بیشترین ارتفاع از افق دارند رصد کنند.
استخراج ترتیب رصد اجرام رقابت صوفی از ابتدای شب تا سپیده صبح بر عهده خود شرکت کنندگان است و ضمانتی از بابت ارائه ترتیب رصدی اجرام از سوی کمیته برگزاری وجود ندارد.
تمامی متقاضیان شرکت در رقابت صوفی ملزم به تکمیل فرم اینترنتی ثبت نام هستند و هیچ شرکت کننده ای بدون پر نمودن این فرم امکان حضور در برنامه را نخواهد داشت. توجه کنید که رقابت صوفی در سطحی فرا ملی و با حضور رصدگرانی از کشورهای همسایه برگزار می شود، عدم رعایت اولیه ترین ضوابط منجر به برهم خوردن نظم در اجرای کارها خواهد شد. برگزاری موفق و منظم دومین رقابت صوفی نیازمند رعایت نظم تیمی کامل در تمام مراحل از سوی برگزارکنندگان و شرکت کنندگان است.
 • فرم ثبت نامی که داوطلب شرکت در رقابت صوفی تکمیل می کند، نخست به منزله شناسنامه او برای کمیته رقابت های شاخه آماتوری است. رعایت صداقت و دقت در پرکردن فرم مربوطه دومین موردی است که مد نظر این کمیته قرار خواهد گرفت. متقاضی بایستی از به کاربردن عبارات مبهم به خصوص در بخشی که مربوط به تجربیات رصدی است خودداری کند و اطلاعات خواسته شده را به طور کامل و صحیح وارد کند.
• وجود هر گونه اطلاعات نادرست در فرم رصدی منجر به عدم گزينش متقاضی از سوي كميته برگزاري رقابت صوفي خواهد شد.
• حداکثر 130رصدگر در قالب حدود 90 گروه (90 ابزار رصدی) با یکدیگر به رقابت خواهند پرداخت.
• رصدگرانی که از تلسکوپ هایی با گشودگی دهانه بیش از 100 میلی متر بهره می برند، می توانند در قالب یک گروه دو نفره در رقابت شرکت کنند.
• متاسفانه امکان شرکت گروهی رصدگرانی که از دوربین های دو چشمی بهره می برند وجود ندارد، امکان شرکت گروهی (به صورت گروه دو نفره) در رده دوربین های دوچشمی فقط برای آن دسته از شرکت کنندگانی است که با دوچشمی های غول پیکر 120×20 ،150×40 و یا دو چشمی های با پایه چنگالی (و با بزرگنمائی متغیر) قصد دارند در رقابت شرکت کنند.
• چنانچه در زمان ثبت نام وضعيت و نوع ابزار متقاضي براي شركت در برنامه مشخص نباشد, بايستي به طور موقت نام ابزاري را كه بيشترين احتمال دسترسي به آن در زمان برگزاري رقابت را دارد در فرم ثبت نام ذكركند و اگر در روزهاي بعد از ثبت نام قصد شركت با ابزار ديگري را داشت، بايستي نوع ابزار را در اسرع وقت و از طريق پست الكترونيك به اطلاع مسئولان پذيرش رقابت برساند.
• رصدگر و نیز هم گروهی رصدگر، هر دو بایستی از سطح تجربه رصدی لازم برخوردار باشند. پرکردن فرم ثبت نام از طرف یکی از اعضای گروه رصدی برای شرکت در رقابت کافی نبوده و هر دو نفر بایستی نسبت به تکمیل فرم ثبت نام به طور جداگانه، تا پایان روز 24 امرداد 1387 اقدام نمایند. پس از پذیرفته شدن هر دو نفر و اعلام اسامی آنان در این پایگاه اینترنتی، ضمن تکمیل سایر مدارک و جدول مشخصات فردی، هر یک به طور جداگانه نام رصدگر همگروه را در جدول مشخصاتی که از طریق پست الکترونیک برای آنها ارسال می شود اعلام می نمایند و به این ترتیب هر دوی آنها در رقابت صوفی با یک ابزار کار خواهند کرد و همگروه خواهند بود.
• متاسفانه امکان حضور سایر همراهان (همانند والدین، دوست و ...) به همراه شرکت کننده به هیچ وجه ممکن نیست. این عزیزان می توانند شرکت کننده را تا لحظه حرکت گروه از مبدا به سمت محل برگزاری رقابت همراهی کنند و روز بعد در زمان بازگشت گروه پذیرای آنان در همان محل باشند، ولی نمی توانند او را در زمان و مکان برگزاری رقابت همراهی کنند، حتی اگر بخواهند با وسیله نقلیه خود عازم محل برگزاری رقابت شوند.
• مورد قبلي درباره سرپرست هاي محترم گروه هاي نجومي كه تمايل دارند همراه دوستان يا دانش آموزانشان در برنامه حضور داشته باشند نيز صادق است. بنابراين تنها شركت كنندگان, داوران و تيم اجرائي رقابت صوفي عازم محل برگزاري اين رقابت خواهند شد.
• هیچ گونه سهمیه و درصد از پيش تعيين شده اي برای شرکت كنندگان از گروه های نجومی, دانشگاه ها و استان هاي مختلف در نظر گرفته نشده و نمی شود. انتخاب شرکت کنندگان در سطح کشور و با در نظر گرفتن تجارب و فعالیت های رصدی آنها و در مقام مقایسه با یکدیگر انجام می پذیرد. لازم به ذکر است که در این بین انتخاب و گزینش متقاضیان از تهران و سپس اصفهان و مشهد نسبت به سایر شهرستان ها با دقت و وسواس بیشتری انجام خواهد شد. شرکت کنندگان از این سه شهر و به خصوص از تهران (با توجه به امکانات موجود در این سه شهر و سطح توسعه نجوم آماتوری در مقایسه با سایر نقاط کشور) بایستی از سطح بالاتری از دانش رصدی برخوردار باشند تا امکان حضور شرکت کنندگان از سایر نقاط ایران نیز به وجود بیاید و همچنین سطح کیفی رقابت بالا نگه داشته شود.
• در صورت لزوم، کمیته برگزاری رقابت صوفی جهت دریافت اطلاعات بیشتر از تجارب و فعالیت های برخی از رصدگران با آنان تماس تلفنی برقرار خواهد نمود. از این رو لازم است شماره تلفن بدون اشتباه تایپی در فرم وارد شود. همچنین داوطلب باید شماره یا شماره هائی را ذكر كند که امکان دسترسی به او را در هر زمانی فراهم سازد. توجه کنید که تماس تلفنی با همه رصدگران انجام نخواهد شد. بنابراین عدم برقراری این تماس به منزله حذف قطعی نام داوطلب از فهرست پذیرفته شدگان نیست.
• تنها معناي عدم پذيرش يك متقاضي (به خصوص از تهران) چيزي جز محدوديت شاخه آماتوري در پذيرفتن شركت كنندگان نيست. اين علاقه مندان تنها بايستي كمي تجارب رصدي خود را بالاتر ببرند تا بتوانند در دوره هاي بعدي در مقام مقايسه با ديگر شركت كنندگان در اولويت قرار بگيرند. ذكر اين نكته كه برای مثال در ششمين ماراتن مسيه از هر چهار نفر تنها يك نفر توانست امكان حضور در برنامه را پيدا كند, خود بيانگر معناي واژه محدوديت است.
• تمامي افرادي كه در مرحله اول اسامي آنها به عنوان شركت كننده روي سايت شاخه آماتوري انجمن نجوم قرار مي گيرد مجاز به پرداخت بانكي وجه ثبت نام و اطلاع شماره رسيد بانكي به مسئولان پذيرش رقابت هستند.
• پرداخت وجه لازم جهت شركت در رقابت صوفي تنها از طريق واريز وجه به حساب بانكي شاخه آماتوري انجمن نجوم ايران و در مهلتي كه تعيين خواهد شد امكان پذير است. شركت كننده پس از واريز اين وجه بايستي شماره رسيد بانكي را در اسرع وقت و فقط از طريق پست الكترونيك به اطلاع مسئولان پذيرش رقابت برساند.
مهلت برای پرداخت وجه ثبت نام برای پذیرفته شدگانی که اسامی آنها روی سایت قرار می گیرد، حداکثر تا پایان وقت اداری روز 30 امرداد خواهد بود. دقت کنید که پایان هفته بعد از این تاریخ دومین رقابت صوفی در سیستان و بلوچستان برگزار می شود و به واقع هیچ فرصتی برای تمدید مهلت پرداخت وجه و ارسال مدارک وجود ندارد.
• عدم واريز وجه مزبور و ارسال تصویر (اسکن) رسيد بانكي به مسئولان پذيرش به معناي انصراف متقاضي از شركت در رقابت تلقي مي گردد. شركت كنندگان توجه كنند كه پرداخت به موقع هزينه ثبت نام و اطلاع شماره رسيد بانكي به مسئولان پذيرش به معناي قطعي نمودن ثبت نام و حضور در رقابت صوفي است.
• اسامي نهائي شركت كنندگان پس از پايان مهلت قطعي نمودن ثبت نام، حداکثر تا روز 1 شهریور بر روي سايت شاخه آماتوري انجمن نجوم ايران قرار خواهد گرفت. اين افراد بايستي اصل رسيد بانكي را در روز حركت به سوي محل رصدگاه به مسئولان پذيرش رقابت در زاهدان تحويل دهند.
• به دلیل بر هم خوردن نظم تیمی، امکان حضور هیچ شرکت کننده ای با وسیله نقلیه شخصی در محل برگزاری رقابت وجود ندارد و همه اعضای گروه بایستی با خودروهائی که تدارک دیده می شود به سوی محل برگزاری رقابت حرکت کنند.
 • متقاضیانی که پس از ثبت نام (اعم از اوليه و قطعي) در هر زمان و به هر دلیل قصد انصراف از شرکت در رقابت را داشتند بایستی در اسرع وقت تصمیم خود را به مسئولان پذيرش رقابت صوفي اطلاع دهند. عدم اطلاع به موقع این افراد ممکن است امکان حضور در برنامه را از سایر متقاضیان سلب کند. بی توجهی به این مسئله در گزینش اين افراد برای شركت در برنامه های آتي که شاخه آماتوری انجمن نجوم برگزار می کند، تاثیرگذار خواهد بود.
کمیته برگزاری رقابت صوفی تا به این لحظه در حال رایزنی با حامیان احتمالی است تا در صورت امکان با در اختیار قرار دادن اتوبوس های مناسب نسبت به انتقال گروهی بخشی از شرکت کنندگان از تهران به زاهدان در قالب یک تور کوتاه دو روزه اقدام نماید. در صورتی که این مهم حاصل شود، در خصوص انتقال شرکت کنندگان به زاهدان بسیاری از مشکلات سفرهای شخصی برطرف خواهد شد. در غیر این صورت سفر به سیستان و بلوچستان بر عهده خود شرکت کنندگان است و چه در صورت انجام سفر هوایی و یا زمینی، کمیته استقبال در زاهدان راهنمای شما برای رسیدن به محل اسکان پیش از رقابت خواهد بود.
به هر روی در صورت عدم برآورده شدن نتیجه تلاش های کمیته برگزاری دومین رقابت صوفی نسبت به جذب اتوبوس، در روزهای پایانی، با بسیاری از رابط های شاخه آماتوری در شهرهای بزرگ در خصوص انتقال گروهی شرکت کنندگان هماهنگی هایی به عمل خواهد آمد (همچون ماراتن مسیه هشتم) و در نتیجه این هماهنگی ها رصدگران تهرانی در قالب یک یا دو اتوبوس همراه با هم از روز سه شنبه 5 شهریور به مقصد زاهدان حرکت خواهند کرد و سایر رصدگران شهرستان ها نیز از مبادی شهرهایی همچون مشهد، اصفهان، شیراز، همدان و اهواز به سمت زاهدان حرکت خواهند نمود.
• ساير نكاتي كه بايستي در مراحل بعدي مورد توجه شركت كنندگان قرار گيرد در روزهاي پيش رو به اطلاع خواهد رسيد. از این رو داوطلبان شرکت در رقابت صوفی لازم است که حداقل هر دو روز یک بار با بازدید از این پایگاه اینترنتی و نیز چک کردن محتوای پست الکترونیکی که در فرم ثبت نام درج نموده بودند، از آخرین اخبار مربوط به اوضاع برگزاری این رقابت آگاه شوند. بدیهی است که داوطلبان در صورتی که نشانی پست الکترونیک را به درستی در فرم ثبت نام وارد نکرده باشند، نامه های مربوطه را دریافت نخواهند کرد.
 
 
بخش عکاسی دومین رقابت صوفی
 
چنانچه امسال تعداد متقاضیان شرکت در این بخش به حد نصاب لازم برسد، در کنار رده های رقابتی تلسکوپ و دوربین دوچشمی، رده عکاسی رقابت صوفی نیز افزوده خواهد شد.
این بخش نخستین بار به طور آزمایشی در ششمین رقابت مسیه انجام شده بود و داوری در آن نیز جداگانه انجام می شود. شرکت کنندگان در این رده، همزمان با سایر رصدگران که به رصد اجرام رقابت صوفی می پردازند، به عکاسی از این اجرام در طول یک شب خواهند پرداخت و بدیهی است که عکاسی از نماهای باز آسمان هدف این بخش از رقابت نیست.
پس از پایان رقابت نتیجه کار عکاسان در طول رقابت، از بعد کیفی و کمی با یکدیگر مقایسه می شود.
همراه داشتن کلیه ابزارهای لازم برای عکاسی ژرف آسمان از قبیل تلسکوپ، سه پایه موتور دار مناسب، دوربین عکاسی دیجیتال مناسب، گاید اسکوپ و ... بر عهده شرکت کننده است.
هر یک از پذیرفته شدگان که تمایل به شرکت در این بخش دارند، باید به سوال آیا تمایل به شرکت در بخش عکاسی رقابت صوفی دارید؟ که در فرم مشخصات پس از پذیرفته شدن برایشان ارسال خواهد شد پاسخ مثبت دهند و در بخش مربوطه، کلیه مشخصات ابزارهای عکاسی که با آن قصد شرکت در رقابت دارند را همراه با نوع تلسکوپ و سه پایه به طور دقیق ذکر کنند و به این ترتیب در صورت تشکیل بخش عکاسی رقابت در کنار سایر عکاسان در این بخش شرکت کنند.
تشکیل یا عدم تشکیل این بخش پس از به دست آمدن اطلاعات لازم از پذیرفته شدگان در زمان اعلام اسامی نهایی شرکت کنندگان در روزهای پایانی مرداد ماه مشخص خواهد شد.
 
 
پوریا ناظمی و کاظم کوکرم دبیران برگزاری دومین رقایت صوفی بوده و محمد حسین الماسی و یاسمن شاه محمدی، همکاران کمیته رقابت های شاخه آماتوری در پذیرش و گزینش شرکت کنندگان هستند که با پست الکترونیک این آدرس ایمیل در مقابل هرزنامه‌ها محافظت می شود. برای مشاهده آن نیاز به فعال کردن جاوا اسکریپت دارید. در دسترس خواهند بود. داوطلبان برای طرح هر گونه سؤال، پیشنهاد و انتقاد و یا ارتباط با دبیران رقابت و مسئولان پذیرش، می توانند با پست الکترونیک بالا تماس بگیرند و منتظر دریافت پاسخ خود در سریع ترین زمان ممکن باشند.
به منظور جلوگیری از اختلال در روند انجام کار و زندگی روزمره مسئولان برگزاری رقابت خواهشمند است از برقراری هر گونه تماس تلفنی با آنها پرهیز نمایید و نسبت به دریافت پاسخ سریع و دقیق از ایمیل های خود مطمئن باشید.
 
 
سایر اطلاعات و توضیحات در خصوص دومین رقابت صوفی
 
رقابت صوفی ایران که در نتیجه بحث های طولانی و کارشناسی های مختلف از 2 سال پیش در فهرست برنامه های شاخه آماتوری انجمن نجوم ایران قرار گرفته است ،امسال با تدارکی ویژه همراه خواهد بود. رقابت رصدی صوفی بر مبنای معرفی رقابتی جدید مبتنی بر شرایط آب و هوایی کشور و زنده نگاه داشتن نام عبدالرحمن صوفی رازی و تلاش برای برگزاری بین المللی آن پایه ریزی شد و نخستین بار 2 سال قبل با همکاری موسسه طبیعت در شمال استان سمنان برگزار شد و گامی به جلو در رقابتهای رصدی برداشت. سال گذشته به دلیل مشکلات مالی و عدم حمایت از این برنامه انجام آن معلق ماند. امسال در پی پیگیریهای گسترده برخی از شهرهای کشور در استانهای سمنان، فارس و سیستان و بلوچستان آمادگی خود را برای برگزاری این رقابت اعلام کردند. کمیته برگزاری رقابت صوفی با در نظر گرفتن این واقعیت که تا عدم اطمینان از امکان برگزاری مطلوب و با کیفیت رقابت در همه زمینه ها از انجام آن خودداری خواهد کرد بررسیهای وسیعی را در خصوص شرایط میزبانان احتمالی آغاز کرد و در نتیجه با توجه به اهداف ساختار شاخه آماتوری که گسترش فعالیتهای نجومی کشور به مناطق دور دست در آن از اولیت بالایی برخوردار است تصمیم گرفت سیستان و بلوچستان را به عنوان گزینه اصلی مطرح کند. در پی این اقدام و با هماهنگی نماینده محلی شاخه در استان تقاضا شد تا امکانات و سوالات مورد توجه جامعه نجوم در برگزاری این رقابت در این منطقه مورد بررسی قرار گیرد. در این راستا  جلساتی با مسولان عالی رتبه استان و از جمله دکتر دهمرده استاندار پیشین و سپرست فعلی استانداری برگزار شد که در آن نماینگان ارگانهای مختلف استان اعم از اداری و امنیتی حضور داشته و مساله برگزاری این رقابت با جزییات کامل بررسی شد. مطالعه این بررسی ها شاخه آماتوری انجمن نجوم را قانع کرد که شهریور ماه سیستان و بلوچستان شاهد رویداد بی نظیری در تاریخ رقابتهای رصدی ایران خواهد بود و هم اکنون همه امکانات این استان برای برگزاری این رقابت و تامین کیفیت، رفاه و امنیت آن بسیج شده اند. بدین ترتیب دومین دوره رقابت صوفی 7 و 8 شهریور ماه جاری در روستای لادیز واقع در مختصات  28.927 شمالی و 61.304 غربی و ارتفاع 1140 متر از سطح دریا برگزار خواهد شد. شرکت کنندگانی که پس از تکمیل فرم ثبت نام برای این رقابت برگزیده شوند از بامداد روز 4 شنبه 6 شهریور ماه در مبادی ورودی شهر زاهدان ( که اعلام خواهد شد) مورد پذیرش ستاد برگزاری قرار خواهند گرفت و به استراحت گاههای خود در دانشگاه سیستان منتقل می شوند (قابل ذکر است هزینه اقامت و غذا بر عهده کمیته برگزاری رقابت خواهد بود) با توجه به دوری مسیر توصیه می شود به گونه ای برنامه ریزی شود که شرکت کنندگان حتما 4 شنبه در محل حضور داشته باشند تا با استراحت کافی بتوانند شب رصدی خوبی را پشت سر بگذارند. صبح روز 5 شنبه جلسه معارفه و توضیحات عمومی با حضور مسولان محلی در سالن اجتماعات دانشگاه برگزار خواهد شد و گروه عازم روستای لادیز واقع در جنوب شرق زاهدان می شود در این مسیر و در کل برنامه نیروهای انتظامی استان همراه کاروان رقابت صوفی خواهند بود. محل برگزاری مدرسه ای شبانه روزی در این روستا است و بنا بر توافقات صورت گرفته تاریکی محل تامین خواهد شد تا آسمان پر ستاره جنوب شرق ایران میزبان دومین دوره مسابقه رصدی صوفی باشد. پس از استراحتی کوتاه در خوابگاه مدرسه مراسم اهدای جوایز و معرفی برگزیدگان برگزار خواهد شد و گروه به زاهدان باز خواهد گشت. برای افرادی که بلیط بازگشت آنها برای روز شنبه خواهد بود امکان اقامت جمعه شب در زاهدان پیش بینی شده است. قابل ذکر است گروه امداد و فوریتهای پزشکی نیز در شب رصد همراه گروه خواهد بود. جزییات بیشتر در براه فهرست اجرام و داوران در روزهای آینده منتشر خواهد شد اما کمیته برگزاری این رقابت در این فرصت مایل است  تشکر صمیمانه خود را از استانداری سیستان و بلوچستان و به ویژه جناب دکتر ده مرده برای پیگیری موثر و دلسوزانه و فراهم کردن امکانات برگزاری این رقابت و همچنین جمعیت منجمان مهبانگ برای پیگیری فعالیت های اجرایی این رقابت تشکر کند. دومین رقابت رصدی صوفی با شعار بر شما باد کشف جهان به پیشواز سال جهانی نجوم می رود و امیدوار است بتواند در سال آینده رقابتی بین المللی با حضور رصدگران بیشتری از دیگر کشورهای جهان را برگزار نماید.
 
در پایان مجدداٌ یادآور می شود که علاقه مندان به شرکت در دومین رقابت صوفی می توانند برای طرح هر گونه سؤال، پیشنهاد و انتقاد و یا ارتباط با دبیران رقابت و نیز همکاران کمیته رقابت ها، با پست الکترونیک زیر تماس بگیرند و منتظر دریافت پاسخ خود در سریع ترین زمان ممکن باشند.
 

فهرست اجرام دومین رقابت صوفی

راهنمای استفاده از فهرست

  • M 7 – OC – Sco – SUFI

  • M7  : نام جرم رصدی

  • OC  : مشخصه جرم رصدی،  OC  خوشه باز، GC خوشه بسته (کروی)، G کهکشان ، BN سحابی، PN سحابی سیاره نما، Cluster with Nebulae  سحابی و خوشه مانند سحابی مرداب یا سه تکه

  • Sco : نام صورت فلکی

  • اگر در آخر نام جرم واژه SUFI قرار داشته باشد، این جرم مربوط به فهرست عبدالرحمن صوفی هستند.

  • Telescope به معنی این است که این جرم را فقط رصدگران رده تلسکوپ رصد خواهند کرد.

  • Binocular  به معنی این است که این جرم را فقط رصدگران رده دوربین دوچشمی رصد خواهند کرد.

1.     M 7 – OC – Sco – SUFI 

2.     M 6 – OC - Sco

3.     M 8 - Cluster with Nebulae - Sgr

4.     M 20 - Cluster with Nebulae - Sgr

5.     M 22 - GC - Sgr

6.     M 62 - GC - Oph

7.     M 80 - GC - Sco

8.     NGC 6231 – OC - Sco

9.     NGC 6281 – OC - Sco

10.  NGC 6541 - GC - CrA

11.  NGC 6441 – GC - Sco

12.  M 64 - G - Com

13.  M 97 - PN - UMa

14.  M 108 – G - UMa

15.  M 109 – G - UMa

16.  M 106 – G - CVn

17.  M 94 – G - CVn

18.  M 63 – G - CVn

19.  M 51 - G - CVn

20.  M 101 –  G  - UMa

21.  M 3 - GC - CVn

22.  M 5 - GC - Ser

23.  M 81 – G - UMa

24.  M 82 – G - UMa

25.  M 102 – G - Dra

26.  NGC 5907 – G - Dra

27.  NGC 6949 – G - Cep

28.  M 39 - OC - Cyg

29.  NGC 7243 – OC - Lac

30.  NGC 7331- G - Peg

31.  M 12 – GC - Oph

32.  M 9 – GC  - Oph

33.  M 28 – GC  - Sgr

34.  M 54 – GC  - Sgr

35.  M 55 – GC  - Sgr

36.  M 23 – OC - Sgr

37.  M 16 – OC - Sgr

38.  M 17 - BN - Sgr

39.  M 25 – OC - Sgr

40.  Asterism of Nu1 and Nu2 – Sgr - SUFI

41.  NGC 6716 – OC - Sgr

42.  M 14 - GC - Oph

43.  IC 4665 - OC - Oph - Binocular

44.  IC 4756 – OC – Ser - Binocular

45.  M 11 – OC - Sct

46.  M 26 – OC - Sct

47.  NGC 6712 - GC - Sct

48.  M 75 - GC - Sgr

49.  M 31 – G – And - SUFI

50.  M 32 – G - And

51.  M 110 – G - And

52.  NGC 185 – G - Cas

53.  M 52 – OC - Cas

54.  NGC 40 - PN – Cep - Telescope

55.  NGC 7789 – OC - Cas

56.  NGC 129 – OC - Cas

57.  NGC 457 – OC - Cas

58.  NGC 663 – OC - Cas

59.  M 13 - GC - Her

60.  M 92 - GC - Her

61.  NGC 6229 - GC - Her

62.  NGC 6503 – G - Dra

63.  M 72 - GC - Aqr

64.  NGC 7009 - PN – Aqr - Telescope

65.  M 30 - GC - Cap

66.  NGC 7293 - PN - Aqr

67.  M 74 – G - Psc

68.  M 33 – G - Tri

69.  NGC 752 – OC - And

70.  M 76 - PN – Per - Telescope

71.  NGC 869/884 – OC – Per - SUFI

72.  NGC 891- G - And

73.  M 34 – OC - Per

74.  NGC 1023 – G - Per

75.  Cr 399 – OC – Vul - SUFI

76.  M 71 - GC - Sge

77.  M 27 - PN - Vul

78.  NGC 6934 - GC - Del

79.  M 57 - PN – Lyr - Telescope

80.  M 29 – OC - Cyg

81.  NGC 7582 – G - Gru

82.  NGC 55  -  G - Scl

83.  NGC 300 – G - Scl

84.  NGC 7793 – G - Scl

85.  NGC 613 – G - Scl

86.  NGC 247 – G - Cet

87.  NGC 253 – G - Scl

88.  NGC 288 – GC - Scl

89.  Mel 20 – OC – Per - Binocular

90.  NGC 1342 – OC - Per

91.  NGC 1502 – OC - Cam

92.  NGC 1528 – OC - Per

93.  NGC 246 - PN - Cet

94.  NGC 936 – G - Cet

95.  M 77 – G - Cet

96.  M 45 – OC – Tau

97.  NGC 1647 – OC - Tau

98.  NGC 1746 – OC - Tau - Binocular

99.  NGC 1907 – OC - Aur

100.        M 38 – OC - Aur

101.        M 36 – OC - Aur

102.        M 37 – OC - Aur

103.        M 1 - Crab Nebula - Tau

104.        M 35 – OC - Gem

105.        NGC 2158 – OC - Gem

106.        NGC 2403 – G - Cam

107.        M 2 – GC - Aqr

108.        M 15 - GC - Peg

109.        M 42 – DN - Ori

110.        M 78 – DN - Ori

111.        NGC 2244 – OC - Mon

112.        NGC 2264 - Cluster with Nebulae - Mon

113.        NGC 1097 – G - For

114.        NGC 1360 – G - For

115.        NGC 1365 – G - For

116.        NGC 1316 – G - For

117.        NGC 1291 – G - Eri

118.        M 79 - GC - Lep

119.        NGC 2392 - PN – Gem - Telescope

120.        M 50 – OC - Mon

121.        M 41 – OC - Cma

122.        M 44 – OC – Cnc - SUFI

123.        M 67 – OC - Cnc

124.        Asterism of Lambda,  Phi1 and Phi2 –Ori - SUFI

 

این فهرست 124 جرمی، فهرست اصلی رقابت صوفی است و بجز اجرام مشخص شده در بین آنها که مختص رصدگران رده تلسکوپی و یا دوربین دوچشمی است، باقی اجرام در هر دو رده رصد خواهد شد. مقاله کاملی پیرامون این فهرست در ماهنامه نجوم، شماره 160 منتشر شده است که مطالعه آن توصیه می شود.

اجرامی که در زیر به آنها افزوده شده است، اجرام ضمیمه اختصاصی امسال (دومین رقابت صوفی) بوده که 22 جرم آن در هر دو رده تلسکوپ و دوربین دوچشمی رصد خواهد شد و 14 جرم اختصاصی برای هر رده وجود دارد. بنابراین امسال در هر دو رده جمعاٌ 156 جرم رصد خواهد شد.
*********************************

 
لیست اجرام ضمیمه مشترک بین دوربین دوچشمی و تلسکوپ

1)     M 56 – GC - Lyr

2)     M 70 – GC – Sgr

3)     NGC 1232 – G – Eri

4)     NGC 1269  – G  - Eri

5)     NGC 1851 – GC – Colu

6)     NGC 1893 – OC - Aur

7)     NGC 2539 – OC – Mon

8)     NGC 2683 – G - Lyn

9)     NGC 2841 – G – Uma

10)    NGC 5897 – GC - Lib

11)    NGC 6067 – OC – Nor

12)    NGC 6388 – GC – Sco

13)    NGC 6397 – GC – Ara

14)    NGC 6401 – GC – Sgr

15)    NGC 6520 – OC - Sgr

16)    NGC 6822 – G – Sgr

17)   NGC 6866 – OC - Cyg

18)   NGC 6939 – OC – Ceph

19)   NGC 6940 – OC – Vul

20)  NGC 6946 – G – Ceph

21)  Uranus -  Pelanet – Cap

22)  Neptune – Pelanet - Aqu

 

 *********************************
لیست اختصاصی برای دوربین دوچشمی


1)    M 19 – GC – Oph

2)    M 69 – GC – Sgr

3)    NGC 225 – OC - Cas

4)    NGC 1662 – OC – Ori

5)    NGC 2506 – OC - Mon

6)    NGC 1807 – OC - Tau

7)    NGC 2281 - OC – Auri

8)    NGC 2301 – OC – Mon

9)    NGC 2360 – OC - Cma

10)   NGC 6124 – OC – Sco

11)  NGC 6633 – OC – Oph

12)  NGC 6709 – OC – Aqu

13)  NGC 6723 – GC - Sgr

14)  NGC 7209 – OC – Lac

 
 
*********************************
لیست اختصاصی برای تلسکوپ

1)     IC 342 – G - Cam

2)     NGC 188 – OC - Cep

3)     NGC 2903 – G – Leo

4)     NGC 4244 – G – CVn

5)     NGC 4490 – G - CVn

6)     NGC 4565 – G – CBr

7)     NGC 4631 – G – CVn

8)     NGC 4725 – G - CBr

9)    NGC 5986 – GC - Lup

10)   NGC 6543 – PN – Dra

11)   NGC 6818 – PN – Sgr

12)   NGC 6826 – PN – Cyg

13)   NGC 7006 – GC - Del

14)   NGC 7662 – PN – And


 


  منبع : Asiac.ir