جفت کهکشان ان جی سی6240

اخترشناسان با بهره گیری از تلسکوپ های دبیلو. ام رصدخانه کک موفق به شناسایی دو کهکشان به دور یکدیگر شدند.این کهشان ها در طی فرایندی که میلیون سال به طول خواهد انجامید، سرانجام با یکدیگر برخورد خواهند نمود.

این جفت کهکشان که باهم ان جی سی6240  (NGC 6240) نام گرفته اند، در فاصله 300 میلیون سال نوری از  زمین واقع اند. بر طبق مشاهداتی که توسط رصدخانه کک انجام گرفت، اخترشناسان دریافتند که ان جی سی6240  (NGC 6240) از دو کهکشان تشکیل شده  که هریک از آنها به طور مستقل دارای سیاه چاله ای ابر پرجرم در مرکز شان می باشند.

 

 

نمایی از ان جی سی6240  (NGC 6240)

 

 از میلیون ها سال پیش،گرانش بسیار زیاد باعث شده این دو کهکشان مستقل به سوی یکدیگر کشیده شده و در نهایت با یکدیگر برخورد کرده و ترکیب خواهند شد.این پروسه از تحول کهکشانی شباهت زیادی با فرایند شکل گیری کهکشان راه شیری در طی میلیارد ها سال دارد.هم اکنون اخترشناسان در حال پی بردن به ارتباط بین سیاه چاله ها و جرم کهکشان هایی هستند که این اجرام اسرار آمیز را احاطه کرده اند.همچنان که کهکشان ها بزرگ می شوند، جرم سیاه چاله های  ابر پرجرمی که در مرکز آنها واقع اند نیز افزایش می یابد. این سیاه چاله های دوقلو در حال سقوط به مرکز گرانشی مشترک می باشند.این دو سیاه چاله در طی  10 تا 100 میلیون سال آینده ، به هم پیچیده شده و به یک سیاه چاله فرا ابر پرچرم تبدیل خواهند شد.این برخورد ژرف موج هایی بسیار شدیدی از پرتو های گرانشی به سراسر عالم گسیل خواهد نمود.

 

  منبع : UCSC news Release / universeToday.com