آنچه که گذشت مهمترین عناوین خبری در سال 1386 اریس 27 درصد بزرگتر از پلوتو است


اریس 27 درصد بزرگتر از پلوتو است

شهریور ماه سال گذشته. همه منتظر شنیدن رای اتحادیه بین المللی نجوم هستند. چه پیش خواهد آمد ؟ آیا جرم تازه کشف شده عضو دهم منظومه شمسی خواهد بود ؟ تا اینکه در کمال ناباوری اتحادیه نجوم رای خود را مبنی بر اخراج پلوتو از لیست سیاره های منظومه شمسی اعلام داشت. بدین ترتیب جرم تازه کشف شده که بعدها " اریس " نامیده شد هم از فهرست سیارات خارج شد. اما داستان به همین جا ختم نمی شود. پس از اعلام نظر اتحادیه نجوم بسیاری از اخترشناسان که اکثریت آنها را منجمان آمریکائی تشکیل می دادند به رای مجمع اعتراض کردند و خواستار برگرداندن لقب سیاره به پلوتو شدند. دلیل اعتراضات آنها هم روشن بود. زیرا پلوتو تنها سیاره ای بود که یک آمریکائی( کلاید تومبا ) آن را یافته بود و اکنون آنها نمی خواستند که نامشان از لیست کاشفان سیارات کنار رود. این بحث ها هنوز کم و بیش ادامه دارد. تا اینکه به تازگی " مایک براون " کاشف اریس به همراه گروهش تحقیقاتی را با استفاده از تلسکوپ فضائی هابل و رصدخانه کک بر روی این سیاره کوتوله انجام دادند.     

 

اریس در کنار قمر کوچک خود دیسنومیا

                                  

نتایجی که به دست آوردند جالب بود. اریس 27 درصد بزرگتر از پلوتو است. با قطری معادل 2400 کیلومتر و چگالی دو گرم بر سانتیمتر مکعب از پلوتو یک سر و گردن بزرگتر است. دانشمندان تصور می کنند که در زیر پوسته سطحی اریس متان زیادی وجود دارد که پس از خارج شدن از زیر سطح و جریان یافتن باعث می شود که این سیاره کوتوله رنگی متمایل به زرد را به خود بگیرد. اریس با فاصله 97 واحد نجومی( دو برابر فاصله پلوتو از خورشید ) که از ما دارد بسیار سردتر از پلوتو است. میانگین دما بر روی آن 240- درجه سانتیگراد است. این سیاره کوتوله مداری بیضی شکل دارد. در حضیض مداری خود( نزدیک ترین فاصله به خورشید ) به فاصله 38 واحد نجومی از ما می رسد. اما این اتفاق 280 سال دیگر می افتد. در آن سال اریس حتی از پلوتو هم درخشانتر می شود و می توان آن را با تلسکوپ های کوچک آماتوری مشاهده کرد. اریس قمر کوچکی هم به نام " دیسنومیا " به قطر 150 کیلومتر دارد که هر 16 روز یکبار به دور مادر خود گردش می کند. این اطلاعات نتیجه تحقیقاتی بود که توسط براون و گروهش انجام شد. بدین ترتیب مشخص می شود که اریس از اکثر جنبه ها بزگتر از پلوتو است. پس اگر قرار باشد به قول اخترشناسان آمریکائی پلوتو را سیاره به حساب آوریم اریس بدون شک سیاره دهم خواهد بود. علاوه بر اریس اجرامی نظیر " سدنا " نیز در نوبت خواهند بود. در این موقع است که متوجه اهمیت و دور اندیشی رای اتحادیه نجوم می شویم. با این اوصاف دیگر هیچ بهانه ای مبنی بر سیاره بودن پلوتو در دست منجمان آمریکائی نخواهد بود.                    

 

 

 

 

کلمه

توضیح

 

اتحادیه نجوم

 

 
معتبر ترین مجمع بین المللی نجومی در جهان که هر 3 سال یکبار گردهمائی های بزرگی در در شهر های مختلف جهان برگزار می کند و در آنها اخترشناسان و منجمان به ارائه مقالات و تحقیقات اخیر خود می پردازند. در سال 1922 اولین گردهمائی در رم برپا شد. آخرین گردهمائی هم در سال 2006 در پراگ برگزار شد. 
                                           

 

اریس

سیاره ای کوتوله که 21 اکتبر 2003 توسط مایک براون و دو سیاره شناس دیگر کشف شد. ضریب بازتابی معادل پلوتو دارد و در دوره ای معادل 560 سال به دور خورشید می گردد. دمای سطح آن 30 کلوین است و خورشید از روی آن مانند ستاره ای پرنور می درخشد. 25 درصد بزرگتر از پلوتو است و از قدر 19 در آسمان خودنمائی می کند. مایک بران پس از کشف آن دوست داشت نام دختر خود " لیلا " را بر روی آن بگذارد که اتحادیه نجوم اجازه این کار را به او نداد. 

                                                                                        

 

پلوتو

78 سال پیش( 29 بهمن 1308 ) توسط کلاید تومبا با استفاده از تلسکوپ رصدخانه لاول کشف شد. هر 247 سال یکبار به دور خورشید می گردد. به اندازه هر 6.5 روز زمینی یکبار به دور خودش می چرخد. فاصله اش با ما حدود 40 واحد نجومی است و قمری تقریبا هم اندازه خودش به نام " چارون " دارد. در آسمان از قدر 13.8 خودنمائی می کند.

              

دیسنومیا

قمر کوچک اریس که در 10 سپتامبر 2005 توسط گروهی در هاوائی با استفاده از تلسکوپ رصدخانه کک کشف شد. 

                                                                                  

سدنا

 

خرده سیاره ای با قطر 1700 کیلومتر که در بهار سال 1383 توسط مایک بران و چند سیاره شناس دیگر کشف شد. مداری غیر عادی دارد که اوج آن بارها دورتر از بیرونی ترین مرز کمربند کویی پر است. این خرده سیاره از جمله اجرام ابر اورت به حساب می آید.

           

کلاید تومبا

جوانی که در سن 22 سالگی در رصدخانه لاول پلوتو را کشف کرد. 

                            

مایک براون

 
او و گروهش تا کنون بیش از 80 جرم کمربند کویی پر را یافته است. با کشف اریس کارنامه خود را درخشان تر کرد. کشف سدنا و کواوار از جمله افتخارات اوست.
                          

 

 

  منبع : universeToday.Com

  نويسنده  : علی پزشک