آنچه که گذشت مهمترین عناوین خبری در سال 1386 ابری درخشان و غیر عادی در آسمان ایران


ابری درخشان و غیر عادی در آسمان ایران

رصدگران هلال شامگاهی جمادی الثانی , ابری درخشان و غیر عادی را در آسمان مشاهده کردند.

 شامگاه جمعه  علاقمنداني كه در جستجوي ماه در افق غربي آسمان بودند با تعجب ابري درخشان را مشاهده كردند كه منطقه بزرگي از آسمان را پوشانده بود و به تدريج نيز پر نور تر ميشد.

 گزارش هاي مشاهده اين پديده ناشناخته از خرم آباد , عسلويه، سعادت شهر، سمنان، تخت سليمان، تهران و کرمانشاه نيز دريافت شده است.

 

روابط عمومي سازمان فضايي ايران طي بيانيه اي در خصوص ابن پديده توضيحاتي داده است.

 مهندس شهرام يزدان‌پناه با كم‌نظير خواندن اين پديده كه به گفته‌ي وي مشابه آن پيش از اين تنها يك بار در كشور استراليا گزارش شده است به ايسنا گفت: محتمل‌ترين گزينه در توجيه اين پديده بروز اشکالي در مرحله‌ دوم موشك اطلس 5 است. اين موشک حدود ساعت 16 روز جمعه به وقت جهاني از پايگاه فضايي ناسا پرتاب شده كه ظاهرا پيش از قرار دادن ماهواره در مدار با نشت گسترده در مخازن اكسيژن و هيدروژن مواجه شده است.

وي خاطرنشان کرد: براساس اين فرضيه به نظر مي‌رسد ابر مشاهده شده ناشي از تبخير سوخت موشک قبل از رسيدن موشك به افق ايران باشد که در اثر بازتابش نور خورشيد به صورت ابري درخشان بروز کرده است. البته اين احتمال هنوز به قطعيت نرسيده و گروه كاري كه از روز شنبه در سازمان فضايي تشكيل شده، كار گسترده‌اي را بر روي پارامترها و ابعاد مختلف اين قضيه آغاز كرده است.

يزدان پناه تصريح کرد: گروه كاري سازمان فضايي در حال حاضر مشغول بررسي پارامترهاي مختلف مداري، سرعت و شكل انتشار گاز ايجاد شده در اثر بروز مشكل احتمالي در موشك اطلس و ... هستند كه فكر مي‌كنم طي يك هفته تا 10 روز آينده به پاسخ قانع‌كننده در اين زمينه برسيم.

وي درباره‌ سرنوشت ماهواره‌ي حمل شده با موشك اطلس 5 گفت: سازمان پرتابگر ماهواره كه يك ماهواره‌ي نظامي بوده، از موفقيت در پرتاب و استقرار آن در مدار تعيين شده خبر داده ولي برخي گزارش‌هاي غيررسمي حاكي از عدم استقرار ماهواره در مدار برنامه‌ريزي شده است كه فرضيه‌ي نشت سوخت از موشك را تقويت مي‌كند.

مدير روابط عمومي سازمان فضايي ايران در عين حال به ايسنا گفت: ابعاد گسترده‌ي ابر مشاهده شده كه حدود 500 هزار كيلومتر مربع است احتمال اين‌كه ناشي از نشت سوخت در مرحله‌اي از ماموريت يك موشك باشد را با ترديدهايي مواجه مي‌كند.

 

 

عکس از بابک امین تفرشی

 

 

  منبع : Isna,Spacweather,nojumi.ir