آنچه که گذشت مهمترین عناوین خبری در سال 1386 يك اتاقك جديد برای ايستگاه فضايي


يك اتاقك جديد برای ايستگاه فضايي

دو نفر از خدمه شاتل دیسکاوری با یک پیاده روی چند ساعته يك اتاقك جديد به ايستگاه فضايي ISS افزودند.

 

اسکات پارازینسکی و داگ ویلاک طی شش ساعت کار موفق شدند این واحد 14 تنی که دیسکاوری با خود به فضا برده است را با کمک یک بازوی روبوتیک در یک موقعیت موقتی قرار دهند.قرار است پنج پیاده روی فضایی برای قرار دادن این واحد موسوم به "هارمونی" در جای اصلی انجام شود.

 

با نصب "هارمونی" فضای قابل اقامت داخل ایستگاه برای فضانوردان 18 درصد افزایش می یابد. این نخستین بار از سال 2001 تاکنون است که فضای قابل زندگی و کار در ایستگاه گسترش می یابد.این اتاق گذرگاهی میان سه آزمایشگاه علمی ایستگاه ایجاد می کند: آزمایشگاه آمریکایی دستینی؛ ماژول اتحادیه اروپا موسوم به کلمبوس؛ و واحد آزمایشگاهی کیبو ساخت ژاپن.

 

"هارمونی" که در ایتالیا ساخته شده است 14 تن وزن دارد و ابعاد آن 7 متر در 6/4 متر است.نصب آن با هدایت پائولو نِسپولی فضانورد ایتالیایی که در این سفر با شاتل به ایستگاه رفته است انجام شد.شاتل دیسکاوری روز پنجشنبه، دو روز پس از پرتاب از زمین، به ایستگاه بین المللی فضایی رسید.دیگر ماموریت پرواز شماره STS-120 شاتل، به فرماندهی خانم پم ملروی، تعویض خدمه آی اس اس خواهد بود.دانیل تانی جانشین کلیتون اندرسون خواهد شد که تقریبا پنج ماه را در این ایستگاه مداری گذرانده است.

  

  منبع : BBC news