آنچه که گذشت مهمترین عناوین خبری در سال 1386 بازگشت فضاپیمای آتلانتیس پس از نصب کلمبوس


بازگشت فضاپیمای آتلانتیس پس از نصب کلمبوس

این فضاپیما و خدمه آن یک آزمایشگاه فضایی به نام "کلمبوس" به وزن 12 هزار و 800 کیلوگرم را در "آی اس اس" نصب کردند که اروپا را به شریکی دائمی در این ایستگاه 100 میلیارد دلاری بدل می کند. آتلانتیس در ساعت دو و هفت دقیقه بعد از ظهر به وقت گرینویچ در مرکز فضایی کندی در فلوریدا فرود آمد.

به گفته خبرنگاران بی بی سی مقام های ناسا پیشتر گزارش دادند که چهار موتور کوچک جت که نقش سکان را در آتلانتیس بازی می کند اشکال پیدا کرده است، اما آنها تاکید کردند که آتلانتیس برای خروج از مدار و بازگشتی کنترل شده به اتمسفر زمین به اینها نیازی ندارد. دن تانی، فضانورد آمریکایی، که از ماه اکتبر ساکن ایستگاه فضایی بود در این سفر به زمین بازگشت.

 

لئوپولد اِیهارتس، فضانورد فرانسوی، که با آتلانتیس به ایستگاه رفت جای دن تانی را گرفته است تا عمدتا به کارهای مربوط به آزمایشگاه کلمبوس بپردازد. کلمبوس نخستین بخش از ایستگاه بین المللی فضایی است که اروپایی ها آن را از مرکزی در جنوب آلمان کنترل خواهند کرد و بزرگترین سهم اروپا در زمینه تلاش های علمی ایستگاه فضایی است.

به گفته جاناتان آموس، خبرنگار علمی بی بی سی، اتصال این آزمایشگاه به ایستگاه فضایی به این معنی است که آژانس فضایی اروپا، اِسا، هر دو سال یک بار"حق" فرستادن یک فضانورد اروپایی برای اقامتی شش ماهه در ایستگاه را به دست می آورد. زمانی که این آزمایشگاه یک میلیارد و 300 میلیون یورویی کاملا مستقر و راه اندازی شد، یک برنامه فشرده پژوهشی در محیط بی وزن آن آغاز خواهد شد. کلمبوس برای سه محقق فضای کار دارد که در زمینه های مختلف از ترکیب محصولات جدید کشاورزی گرفته تا ساخت آلیاژهای پیشرفته تحقیق می کنند. طی برخی از آزمایش ها نیز سعی خواهد شد نیازهای جسمی سفرهای طولانی به فضا درک شود؛ دانشی که در ماموریت های فضایی انسان به ماه یا سفر به مریخ اهمیت خواهد داشت

 

  منبع : bbc