آنچه که گذشت مهمترین عناوین خبری در سال 1386 جستجو برای حیات در مریخ ادامه دارد


جستجو برای حیات در مریخ ادامه دارد

کاوشگر جدید سازمان فضایی اروپا که در سال 2013 پرتاب می شود قادر است امکان وجود حیات در گذشته و حال مریخ را بررسی کند. کاوشگران ناسا در مریخ(روح و فرصت) ، موفق شده اند با گذر از شرایط سخت ،  مدت زمانی طولانی در مریخ به فعالیت بپردازند و اطلاعات بسیار ارزشمندی را به زمین مخابره کنند از جمله تقش آب در گذشته مریخ و ... .

 اما روح و فرصت فاقد ابزار کافی برای پاسخ به مهمترین معمای این سیاره هستند : وجود حیات در مریخ .

 

آیا در مریخ موجود زنده ای وجود دارد ؟آیا در گذشته در مریخ حیات وجود داشته و هم اکنون نابود شده ؟ یا اصلا این سیاره هرگز میزبان حیات نبوده است ؟

 کاوشگر جدیدی که به تازگی در سازمان فضایی اروپا (اسا) ساخته و آماده پرتاب می شود می تواند به این سوالات پاسخ دهد .

این کاوشگر اروپایی در در ماموریت ExoMars 2013  به فضا پرتاب خواهد شد مجهز به ابزارآلاتی نظیر رادار زیر سطحی ، مته و دستگاه آشکارساز حیات!! ، بازوی روباتیک ، دوربین تصویر برداری و ... است که می تواند به کمک آنها ، معمای حیات در مریخ را حل کند.

 

برای آماده سازی این کاوشگر ، دانشمندان در آزمایشگاه دانشگاه Aberystwyth سطح مریخ را شبیه سازی کرده اند تا قدرت حرکتی این کاوشگر و توانایی های بازوی روباتیک آن را در عکس برداری های معمولی و پاناروما ، آزمایش کنند . 

این ربات قادر است در طول مدت 6 ماه ، 10 مکان مختلف را بررسی کند . سیستم راداری کاوشگر می تواند هم سطح و هم زیر سطح مریخ را بررسی کند . مته ای که به کاوشگر متصل شد قابلیت حفر گودالی به عمق 2 متر را در سطح مریخ داراست و کاوشگر به وسیله آن می تواند نمونه هایی محتلفی را جمع آوری و بر روی آن ها آزمایش کند ؛ آزمایشی برای جستوجو ی حیات در گذشته یا حال مریخ .

 وزن این کاوشگر حدود 140-180 کیلوگرم براورد شده است(برابر با وزن کاوشگر های روح و فرصت).

ماموریت ExoMars  علاوه بر این کاوشگر قدرتمند ، شامل مدار گردی می شود که به جستوجوی بهترین نقطه برای فرود کاوشگر می پردازد . هدف اصلی ماموریت ExoMars شناخت محیط بیولوژیکی سطح مریخ است .علاوه بر آن ، این کاوشگر بر روی ساختار شیمیایی سطح مریخ و توزیع آب بر روی این سیاره نیز تحقیق خواهد کرد و همچنین نقاط احتمالی خطرساز برای ماموریت های آینده انسانی بر روی مریخ را شناسایی می کند .

 ExoMars  در سال 2013 از زمین پرتاب و در سال 2014 بر روی مریخ فرود می آید.

 

  

  منبع : universetoday

  نويسنده  : محسن بختیار