آنچه که گذشت مهمترین عناوین خبری در سال 1385 ماده تاریک بستر تشکیل کهکشان


ماده تاریک بستر تشکیل کهکشان

بررسی های جدید تلسکوپ فضایی اسپیتزر نشان می دهد که کهکشان ها در میان توده ای از ماده تاریک بوجود می آیند.

 

کار را با مقداری زیادی ماده تاریک شروع کنید سپس مقداری گاز به آن اضافه کنید ، اگر مدتی صبر کنید مخلوط ته نشین می شود و شما یک کهکشان در حال تکامل در ظرفتان خواهید داشت .

 شاید این دستور العمل برای پختن یک کهکشان در خانه کارآمد نباشد اما بخوبی بیان میکند که اکنون دانشمندان در مورد شکل گیری کهکشان ها چگونه فکر می کنند و نشان میدهد که یک ماده مرموز موجود در جهان ما به نام ماده تاریک چه نقش مهمی در شکل گیری کهکشان ها دارد. ماده تاریک هیچ نور از خود انتشار نمی دهد به همین خاطر هیچ تلسکوپی قادر به ردیابی آن نیست و آن ها را بوسیله ی آثار گرانشیشان بر روی مواد معمولی تشخیص می دهند.

 

تحقیقات جدید انجام شده توسط تلسکوپ فضایی اسپیتزر ناسا نشان میدهد که نه تنها وجود ماده تاریک برای تشکیل کهکشان ضروری است بلکه حداقل مقداری از آن باید وجود داشته باشد این بدان معناست که اگر مقدار ماده تاریک از حدی کمتر باشد کهکشانی بوجود نخواهد آمد.

 ستاره شناسان عقیده دارند که کهکشان ها در ستون های عظیمی از ماده تاریک بوجود می آیند که مقدار آن ها در همه ی کهکشان ها تقریبا یکسان است .

 

 

می دانیم هنگامی که گاز ها در مجاورت یکدیگر قرار گیرند منقبض می شوند و ستاره ها را بوجود می آورند اما یافته های جدید اسپیتزر نشان میدهد که گاز ها تا هنگامی که ماده تاریک به مقدار بحرانی خود نرسد ، منقبض نمی شوند.این یافته ها به دانشمندان کمک می کند تا دریابند که کهکشان ها چطور در جهان توزیع شده اند و چگونه ماده تاریک مانند چسب آنها را به یکدیگر نزدیک می کند تا با هم تشکیل خوشه های کهکشانی بزرگ را بدهند.

 

   منبع : universetoday.com

  نويسنده  : محسن بختیار