آنچه که گذشت مهمترین عناوین خبری در سال 1385 فضا پیمای مسنجر سایبان های خود را مقابل خورشید گرفت


فضا پیمای مسنجر سایبان های خود را مقابل خورشید گرفت

با نزدیک شدن فضا پیمای مسنجر به سیاره عطارد، فضا پیما سایبان های خورشیدی را به منظور حفاظت از خودوتجهیزاتش فعال کرده است.

 با نزدیک شدن فضا پیمای مسنجر به سیاره عطارد و متعاقب آن خورشید، دما نیز افزایش می یابد؛ بر این اساس در روز بیست و یک ژوئن (سی و یک خرداد)  سال جاری این فضاپیما با چرخشی 180 درجه ای سایبان های خورشیدی را به منظور حفاظت از خود و تجهیز اتی که حمل می نماید،فعال کرده است.

نتیجه این فرایند که باعث ایجاد سایه ای بر روی فضا پیما و ثابت نگه داشتن دما در حد مجاز است، در تداوم ماموریت نقشی بسیار مهمی را ایفا می کند ،پیش از این هم از ماه مارس(اسفند) کاوشگر به خورشید پشت کرده و به سوی مقصد پیش می رود.

 

این عملیات شانزده دقیقه ای که از  لابراتوار دانشگاه فیزیک کاربردی جان هاپکینز هدایت می شد،با ارسال سیگنال هایی از پایگاه مجهز به آنتن فضایی(وابسته به سیستم ارتباط ژرف فضایی ناسا) واقع در  گلداستون کالیفرنیا  به کاوشگر  مخابره شده و توسط آنتن گیرنده مخابراتی کاوشگر که در قسمت پیشران  آن قرار دارد دریافت و عملیات با موفقیت انجام شد.

 

مارک هالدریج مدیر بخش اجرایی این ماموریت می افزاید:همه چیز آن طور که ما می خواستیم و از قبل پیش بینی می شد ،صورت گرفت.هم اکنون دمای فضا پیما در حال کاهش است، و تمامی ابزار های آن در حالت نرمال به سر می برند.این کاوشگر هم اکنون در فاصله  5/196 میلیون کیلومتری از زمین و 6/144 میلیون کیلو متری از خورشید همچنان به راه خود ادامه می دهد.

 

در حال حاضر دانشمندان مشغول آماده کردن طرح های ویژه ای برای گذر این فضا پیما از کناره سیاره زهره در 24 اکتبر  (دوم آبان) هستند،البته این عملیات جنبه آزمایشی خواهد داشت و به منظور تست ابزارها و تجهیزات کاوشگر به خصوص دوربین تعبیه شده در آن که مجهز به سیستم تصویر برداری دوگانه می باشد صورت می پذیرد.

 

  منبع : JHUAPL news Release / universetoday

  نويسنده  : اسماعیل مروجی