آنچه که گذشت مهمترین عناوین خبری در سال 1385 بسته نرم افزاری ویژه ای برای آموزش روش های نوین به مریخ نورد ها


بسته نرم افزاری ویژه ای برای آموزش روش های نوین به مریخ نورد ها

در حالی که نزدیک به 3 سال از اقامت مریخ نورد های ناسا در سیاره سرخ می گذرد، متخصصین سازمان فضایی ناسا بسته نرم افزاری ویژه ای برای آموزش روش های نوین به مریخ نورد ها ارائه نموده اند.

این روش ها که محصول نرم افزار توسعه یافته فناوری فضایی 6 سازمان فضایی ناسا می باشند و از آن تحت عنوان " فضاپیما های متفکر " نیز یاد می شود ، مریخ نورد ها را قادر خواهند ساخت تا با تجزیه و تحلیل تصاویر حاصل از محیط اطراف خود، ویژگی هایی را تشخيص دهند.

 

اولین شیوه آموزش به مریخ نورد ها ، دادن قابلیت تصمیم گیری هوشمندانه و بسیار سریع پیرامون بررسی ابرها و طوفان های غبار( شیطانی) می باشد.بدین ترتیب مریخ نورد ها با تجزیه و تحلیل و مشاهده تغییرات احتمالی  در تصاویری  که توسط دوربین های خود گرفته اند، تشخیص خواهند داد که آیا طوفان غبار در راه است یا خیر؟ و برای صرفه جویی در پهناى باند ارتباطی، فقط بخش های مرتبط تصویر را به زمین ارسال خواهند کرد.بدین ترتیب وقت بیشتری صرف تحقیقات علمی خواهد شد.

 

در روش دوم که تحت عنوان رديابى هدف های بصری از آن یاد می شود،مریخ نورد نمایی از محیط اطراف خود را به همراه ویژگی های آن مانند عوارض و... را به حافظه می سپارد ،بدین ترتبیت مریخ نورد در برخورد با موانع بسیار سریع تر عمل می نماید.

 

 

نمایی حقیقی از مریخ نورد روح بر سطح مریخ

 

و اما روش سوم پیرامون محلی ارزشمند از لحاظ علمی می باشد.بدین ترتیب مریخ نورد ها به جای اینکه منتظر دریافت پیام از سوی زمین باشند، به طور هوشمندانه با تجزیه تحلیل محیط اطراف خود، بهترین محل را برای برسی و آزمایش انتخاب کرده و داده های ارزشمندی از  آن کسب خواهند کرد.

 

روش های توسعه یافته نوین، سرعت ماموریت و همچنین تعداد مکان هایی از سطح مریخ که قرار است توسط مریخ نورد ها بررسی شوند را افزایش خواهد داد.

 

مریخ نورد روح در سوم ژانویه سال 2004 میلادی و مریخ نورد فرصت 17 روز بعد به سیاره سرخ رسیدند. قرار بود ماموریت آنها ظرف چند ماه به پایان برسد، اما بواسطه داده های ارزشمند شان این ماموریت نزدیک به سه سال به طول انجامیده و همچنان ادامه خواهد داشت.

 

  منبع : universe Today.com

  نويسنده  : اسماعیل مروجی