آنچه که گذشت مهمترین عناوین خبری در سال 1384 پرتاب ماهواره در جريان پياده روی فضايی


پرتاب ماهواره در جريان پياده روی فضايی

دو فضانورد ساکن ايستگاه بين المللی فضايی با خروج از آن موفق به نصب سه آنتن تازه در اين ايستگاه و پرتاب يک ماهواره کوچک شده اند.

 

ليروی چيائو، فضانورد آمريکايی و ساليژان شريپف، فضانورد روس، برای دومين بار طی دو ماه گذشته ايستگاه فضايی را طی اين ماموريت که به پياده روی فضايی موسوم است خالی می گذاشتند.شريپف در جريان اين ماموريت يک ماهواره بسيار کوچک روسی به قطر 30 سانتيمتر و به وزن پنج کيلوگرم را در مدار زمين قرار داد.

 

آنتن های تازه امکان پهلوگيری يک فضاپيمای باربری اروپايی در ايستگاه فضايی را فراهم خواهند کرد.اين فضاپيمای تازه اروپايی به نام "وسيله جابجايی خودکار" (ATV) از فضاپيمای "پروگرس" روسيه بزرگتر است و سفر به ايستگاه فضايی را سال آينده آغاز خواهد کرد.

 

مشکلات فنی

 در پی بروز مشکلی در دستگاه های ايجاد تعادل ايستگاه که دو هفته قبل روی داد، آژانس فضايی آمريکا و آژانس فضايی روسيه تدابير امنيتی را در جريان ماموريت اخير تشديد کردند.يکی از ژيروسکوپ های سکوی ايستگاه فضايی، که برای تنظيم موقعيت ايستگاه به آنها نياز است، در جريان پياده روی قبلی فضايی از کار افتاد و ايستگاه اکنون با کمک دو ژيروسکوپ تعادل خود را حفظ می کند.قرار است گروهی از فضانوردان ظرف دو ماه به وسيله فضاپيمای شاتل به ايستگاه اعزام شده و اين مشکل را برطرف کنند.شاتل با گذشت بيش از دو سال از واقعه انهدام فضاپيمای کلمبيا برای نخستين بار قرار است در ماه مه به فضا پرتاب شود.به همين دليل از سال 2003 تاکنون، ايستگاه فضايی تنها دارای دو خدمه (يکی کمتر از معمول) بوده است.

 

فضاپيماهای روسی در اين مدت وظيفه انتقال فضانوردان به اين ايستگاه را به دوش کشيدند.در جريان پياده روی فضايی کسی در داخل ايستگاه نيست که بر سيستم های آن نظارت کند.

 

  منبع : BBC