خواهری برای زمین

منجمان سياره‌اي را در خارج از منظومه شمسي كشف كرده‌اند كه بيش از هر سياره خارجي ديگري كه تا به امروز كشف شده به زمين شباهت دارد.

 

جرم اين سياره تنها هفت برابر زمين است و در اطراف ستاره‌اي بسيار شبيه به خورشيد مي‌گردد.  تاكنون در حدود 150 سياره در اطراف ساير ستارگان كشف شده كه جملگي بزرگتر از اورانوس هستند، سياره‌اي كه جرم آن 15 برابر زمين است. اين جرم آسماني ممكن است نخستين سياره خاكي باشد كه در اطراف ستاره‌اي مشابه خورشيد كشف مي شود. اين «ابرزمين» در اطراف ستاره‌اي در فاصله 15 سال نوري در جهت برج دلو (Aquarius) مي گردد. اين ستاره همچنين داراي دو سياره ديگر در ابعاد مشتري است.

 

سياره تازه هر دو روز يك بار حول ستاره مركزي مي گردد و چنان به سطح ستاره نزديك است كه درجه حرارت آن احتمالا به 200 تا 400 درجه سانتيگراد مي رسد بنابراين براي پيدايش حيات از نوعي كه ما مي شناسيم بيش از حد داغ است. اين سياره با استفاده از تكنيك معروف به «تكانه» كشف شد: قوه جاذبه سياره باعث تكانه هاي بسيار خفيفي در ستاره مادر مي شود. اين تكانه ها در طيف نوري ساطع شده از ستاره قابل شناسايي است. ماهيت اين طيف هاي نوري مي تواند جزئياتي مانند جرم و زمان سير مداري سياره را فاش كند.

 

استيو ووت، استاد نجوم و اخترفيزيك در دانشگاه كاليفرنيا در «سانتا كروز» كه از اعضاي تيم تحقيق است گفت: «ما بي وقفه در حال شكستن مرزها و كشف سيارات تازه هستيم و به كشف سيارات شبيه به زمين نزديك و نزديكتر مي شويم.» به گزارش ايسنا به نقل از بي‌بي‌سي، هرچند تيم كاشفان هيچ گونه شاهد مستقيمي داير بر خاكي بودن اين سياره در دست ندارد، اما جرم كم و در نتيجه قوه جاذبه نسبتا ضعيف آن باعث مي شود دانشمندان گمان كنند نتواند مانند سيارات عظيم گازي چون مشتري، گاز را در اطراف خود نگاه دارد.

 

تاكنون كشف سه سياره ظاهرا خاكي ديگر گزارش شده است اما آنها در اطراف تپ اخترها (پالسار) كه لاشه ستارگان منفجر شده هستند مي گردند. جفري مارسي، استاد نجوم در دانشگاه كاليفرنيا در بركلي گفت:«اين سياره به پرسشي كهن پاسخ مي دهد.» «بيش از دو هزار سال قبل، ارسطو و اپيكوروس، درباره وجود يا عدم وجود سيارات شبيه به زمين مجادله كردند. اكنون براي نخستين بار، ما شاهدي داير بر وجود سياره‌اي خاكي در اطراف يك ستاره معمولي پيدا كرده ايم.» پروفسور مارسي، دكتر ووت، دكتر پل باتلر از موسسه كارنگي واشنگتن و ساير اعضاي تيم تحقيق اين مطالعه را به كمك رصدخانه كك (Keck) در هاوايي انجام دادند.

 

 

  منبع : Spaceflightnow

  نويسنده  : محسن بختیار