آنچه که گذشت مهمترین عناوین خبری در سال 1384 زمین در معرض وزش نسیمی از جهت صورت فلکی حوا


زمین در معرض وزش نسیمی از جهت صورت فلکی حوا

در هفته اول دسامبر ( هفته دوم آذر) زمین در معرض وزش نسیمی از جهت صورت فلکی حوا قرار می گیرد که عمدتا از هلیوم سنگین تشکیل شده است.

  

خورشید در طول سال از یک مسیر ظاهری در آسمان عبور می کند که به دایره البروج مشهور است . منجمان پیشین این مسیر را به دوازده قسمت شامل دوازده صورت فلکی تقسیم کرده اند ( حمل ، ثور ، جوزا ، سرطان ، اسد ، سنبله ، میزان ، عقرب ، قوس ، جدی ، دلو ، حوت) اما طبق نقشه های جدید از آسمان خورشید در طول یک سال از 13 صورت فلکی عبور میکند. حوا یا مار افسای سیزدهمین صورت فلکی دایره البروج است که میان دو صورت فلکی قوس و جدی قرار گرفته و خورشید در طول روزهای 30 نوامبر (9 آذر ) تا 17 دسامبر(26 آذر) از آن گذر می کند.

 

اما هنگامی که خورشید در این برج قرار می گیرد ، برای زمین چه اتفاقی می افتد ؟ 

 در هفته اول دسامبر ( هفته دوم آذر) زمین در معرض وزش نسیمی از جهت صورت فلکی حوا قرار می گیرد که عمدتا از هلیوم سنگین تشکیل شده است. میدان مغناطیسی خورشید باعث می شود مقدار اعظم این مواد از منظومه شمسی دفع شود اما همچنان مقدار محدودی در یک مخروط کشیده متمرکز می شود ؛ و زمین هنگامی که در این مخروط قرار بگیرد شاهد یک نسیم هلیومی خواهد بود .

  

پژوهشگران دریافته اند که منشا این باد ها یک سحابی در نزدیکی خورشید است و اکنون خورشید ما در حال ورود به این سحابی ،موسوم به ابر میان ستاره ای محلی است .

 

ناسا برای بدست آوردن اطلاعات بیشتر در این ضمینه فضاپیمایی با نام ACE را در یکی از نقاط لاگرانژی قرار داده  تا به کمک یکی از ابزارهای  خود  به نام SWICS   مواد موجود در این بادهای ستاره ای را جمع آوری کرده و بر روی آنها تحقیق کند. این فضا پیما تا کنون هفت بار موفق به انجام این کار شده است.

 

 طبق نتایج بدست آمده پژوهشگران دمای این  سحابی نزدیک را 600 درجه سیلسیوس برآورد کرده اند. علی رغم دمای زیاد ، تراکم بدست آمده برای این سحابی بسیار کم است ، در حدود 264/0 اتم در هر سانتی متر مکعب؛در نتیجه میدان مغناطیسی خورشید براحتی آن را تا بعد از مدار پلوتو منحرف می کند و تنها مقداری ناچیزی از آن در قالب بادهای ستاره ای هلیومی با غلظت 015/0 اتم در سانتی متر مکعب وارد منظومه شمسی می شود.

 

 با توجه به غلظت کم این باد هلیومی که غلظت آن   10 به توان 21 بار کمتر از جو زمین است ، خطری زمین را تهدید نمی کند اما در راه شیری بسیاری از این سحابی ها وجود دارد که اغلب غلظتی بیشتر از سحابی محلی ما  دارند  و اگر روزی خورشید وارد یکی از آنها شود دیگر نمی تواند با میدان مغناطیسی خود بر آن غلبه کند و تغییرات بسیاری در شکل منظومه شمسی ایجاد خواهد شد.

 

   منبع : nasa

  نويسنده  : محسن بختيار