آنچه که گذشت مهمترین عناوین خبری در سال 1384 فضاپیمای هویگنس ، یکسال در تیتان


فضاپیمای هویگنس ، یکسال در تیتان

بيش از يكسال از ماموريت كاوشگر فضايي اوروپا، هويگنس كه بر سطح بزرگترين قمر زحل، تيتان نشسته است، مي گذرد. ماموريت اين كاوشگر يكي از موفق ترين ماموريت هاي آژانس فضايي اوروپا بوده است.

 

در 25 دي ماه سال 1383(14 ژانويه 2005) كاوشگر هويگنس(Huygens) توانست از لايه هاي جو تيتان بگذرد و بر سطح آن فرود بيايد كه مدت زمان اين هبوط 2ساعت و 28 دقيقه بود. هويگنس نخستين كاوشگر ساخت بشر است كه در دورترين نقطه از كره زمين، فرود آمده است.  در قسمتي از اين ماموريت كه طرح مشتركي بين ESA، nasa و ISA (سازمان فضايي اوروپا، امريكا و ايتاليا) بود، كاوشگر هويگنس از ماهواره مادر، كاسيني جدا و به سمت تيتان فرستاده شد. و اين كاوشگر در طول مدت فرود خود بر قمر تيتان توانست قدرت باد اين قمر را محاسبه كند و همچنين از مولكول هاي تشكيل دهنده جو آن نمونه گيري كند. دانشمندان معتقدند كه ساختار شيميايي جو تيتان شبيه جو زمين در 4000 ميليون سال پيش مي باشد، و اين داده ها از اين كاوشگر مي تواند كليدي براي حل معماي آغاز حيات در كره زمين باشد.

 

 هويگنس تصاويري را از سطح تيتيان گرفته است كه جو نارنجي گونه آن را نشان مي دهد و همچنين برخي از اين تصاوير از ارتفاع كمتر از 40كيلومتري گرفته شده است.اين تصاوير نشان مي دهند كه سطح تيتان توسط جريان هاي مايعي (كه احتمالا جريان هاي متان هستند) فرسايش يافته اند.

 

 از حدود 260 دانشمند و بيش از 10.000 متخصص و مهندس براي طراحي، ساخت و تكميل اين پروژه استفاده شده است. جان پير لبرتون(Jean-Pierre Lebreton) يكي از دانشمندان اين پروژه مي گويد :" ساخت اين پروژه در حدود 2 دهه به طول انجاميد و در اين ماموريت از توانايي هاي علمي و تكنولوژي محدودي برخوردار بوديم. اما بلاخره دانشمندان و مهندسان با استفاده از مهارت و هوش خود توانستند اين محدوديت ها را پشت سر بگذارند و اين پروژه را با موفقيت به اتمام برسانند ."    ماموريت كاسيني-هويگنس(Cassini-Huygens) طرح مشتركي از سه سازمان فضايي ناسا(nasa)، اوروپا(ESA) و ايتاليا(ISA)  مي باشد كه قرار است به مدت چهار سال از ابتداي شروع كار خود به ماموريت خود ادامه دهد.

  

  منبع : ESA

  نويسنده  : احمد شكيب