آنچه که گذشت مهمترین عناوین خبری در سال 1383 کشف کم نورترین و کوچکترین کهکشان عالم


کشف کم نورترین و کوچکترین کهکشان عالم

ستاره شناسان کم نورترین و کوچکترین کهکشان عالم را در فاصله ی 5/2 میلیون سال نوری زمین کشف کردند.

 

   

  کهکشان کوتوله ی «آندرومدا IX»، کم نورترین کهکشان شناخته شده ی عالم است، 100 هزار بار کم نورتر از کهکشان راه شیری است، قطری معادل 3 هزار سال نوری دارد و تقریبا در فاصله ی 5/2 میلیون سال نوری زمین قرار دارد.
  بیشتر ستارگان دیده شده در تصویر بالا، متعلق به کهکشان راه شیری هستند. کهکشان «آندرومدا IX» بصورت تجمع بسیار کم نوری از ستارگان در مرکز این تصویر دیده می شود.

 

 گروهی از ستاره شناسان به سرپرستی «دانیل زاکر» از موسسه ی ستاره شناسی ماکس پلانک آلمان، کم نورترین و کوچکترین کهکشان عالم را در نزدیکی کهکشان معروف آندرومدا (M31) کشف کردند.


  جرم تازه کشف شده، موسوم به «آندرومدا IX»، یک کهکشان کروی کوتوله و بسیار کم نور با قطر 3000 سال نوری است که در نزدیکی کهکشان آندرومدا و در فاصله ی تقریبی 5/2 میلیون سال نوری از زمین قرار دارد. این کهکشان کوتوله دارای کمترین روشنایی سطحی در میان کلیه ی کهکشانهای شناخته شده است و روشنایی آن 100 هزار بار کمتر از کهکشان راه شیری است!


  کشف کهکشان «آندرومدا IX» در چارچوب طرح «اسلون برای نقشه برداری رقمی از آسمان» (SDSS)  و با استفاده از تلسکوپ 5/2 متری «آیزاک نیوتن» واقع در جزایر قناری صورت گرفت. به گفته ی «زاکر»، کشف کهکشان «آندرومدا IX» کمک مهمی به ستاره شناسان برای حل مساله ی ماده ی تاریک در عالم است.


  مساله ی ماده ی تاریک عبارتست از اینکه جرم قابل رویت کهکشانها و خوشه های کهکشانی، تنها یک دهم میزانی است که از روی حرکت آنها و قواعد دینامیکی محاسبه می شود. بعبارت دیگر ستاره شناسان هم اکنون تنها حدود 10 درصد جرم "موجود" در کیهان را می توانند رصد کنند!

  بر اساس نظریه های کیهانشناختی، ماده ی تاریک در جریان انفجار بزرگ (Big Bang) بوجود آمد و با انبساط جهان، بصورت توده ای شکل در آمد و بدین ترتیب، بذر اولیه ی کهکشانها در عالم پاشیده شد. اما بعد از آن، ماده ی قابل رویت موجود در عالم، بعلت سرد شدن بیش از اندازه، توسط ماده ی تاریک جذب شد!


  با توجه به محاسبات صورت گرفته در مورد مقدار ماده ی تاریک موجود در عالم، تعداد کهکشانهای اقماری کهکشانهایی مانند کهکشان راه شیری و آندرومدا (M31) بایستی 100 برابر بیشتر از تعدادی باشد که ستاره شناسان تاکنون موفق به کشف آنها شده اند. کشف کهکشان کوتوله و کم نور «آندرومدا IX» در اطراف کهکشان آندرومدا، ممکن است بخشی از مساله ی ماده ی تاریک عالم که قبلا قابل رویت نبود را حل کند.

  منبع : Astronomy.com