آنچه که گذشت مهمترین عناوین خبری در سال 1383 کشف کهکشانی شبیه به کهکشان راه شیری


کشف کهکشانی شبیه به کهکشان راه شیری

تلسکوپ اسپیتزر کهکشان مارپیچی را رصد کرد که شباهتهای زیادی به کهکشان ما راه شیری دارد.

اگر قادر بوديم به خارج از کهکشان راه شيري سفر کنيم و عکسي از آن تهيه کنيم , کهکشانمان چگونه بنظر مي آمد؟ اين موضوع توسط عکس جديدي که بوسيله تلسکوپ فضايي اسپيتزر از کهکشان مار پيچي تهيه شده,راحتتر متصور است.

 

 

 NGC 7331  , عکس فوق دو قلوي ما را نشان مي دهد که تا کنون کهکشانی بدين شکل و شبیه به کهکشان راه شیری ديده نشده بود.

 

اين کهکشان که NGC 7331ناميده مي شود يک دوقلو به معناي واقعي براي کهکشان راه شيري ماست بازوهاي چرخشي از يک بر آمدگي نوري در مرکز ,که بوسيله يک حلقه از ستاره هاي فعال تشکيل شده ,خارج شده اند Dr. J.D. Smith از اعضاي تيم ناظران  NGC 7331   و ستاره شناس دانشگاه آريزونا در اين مورد اظهار داشت :"بودن در درون  کهکشان ,درک اينکه در مرکز آن چه مي گذرد را مشکل ميسازد.بوسيله مشاهده کهکشاني مشابه ,ديدي واضح از اينکه کهکشان راه شيري کامل ,چگونه به نظر مي آيد ,مي يابيم" اين جنبه بيروني به ستاره شناسان خواهد آموخت که کهکشان ما چگونه ,همانند همتايانش ممکن بود شکل بگيرد وتکامل يابد مشاهدات اخير ,اولين تلاش در مقياس بزرگي است براي مشاهده 75 کهکشان نزديک که بوسيله چشمان تيزبين وحساس مادون قرمز ,روئيت مي شوند اين برنامه اطلاعات اسپيتزر را با ديگر تلسکوپهاي زميني در طول موجهايي  از فرابنفش تا راديويي براي آفريدن نقشه اي جامع از کهکشان ترکيب مي کند .

در گام نخست برنامه , NGC 7331  به دليل تشابه قابل توجهي که با راه شيري داشت انتخاب شد.در حاليکه آنها را کهکشاني دو قلو ناميده اند و منشاء يکساني ندارند ,از لحاظ ترکيب شکلي  هم ,شامل تعداد ستاره ها,طرح بازوي مارپيچي و نسبت تشکيل تعداد کم ستاره در سال مشترک هستند . NGC 7331  در فاصله 50 ميليون سال نوري ودر صورت فلکي   Pegasus (اسب بالدار) قرار دارد  عکس جديد اسپيتزر , قدرت ديد تلسکوپ مادون قرمز را براي تشريح کهکشانها در قسمتهاي گوناگون نشان مي دهند.از روي عکسهايي با رنگهاي کاذب ,بازوهاي NGC 7331  به رنگ قرمز قهوه اي ,بر آمدگي مرکزي به رنگ آبي و حلقه تشکيل دهنده ستارگان به رنگ زرد به خوبي قابل تشخيص است که ترکيبات مواد اين نواحي را مي سازد.از اين گذشته مشاهدات اسپيتزر آشکار مي کند که : بر آمدگي مرکزي ,ستارگان پيرتر را شامل مي شود و حلقه مقدار زيادي از گاز و مولکولهاي ارگانيک خاکي که   polycyclic aromatic hydrocarbons   ناميده مي شوند را دارا است و زماني که بوسيله ستارگان تازه متولده شده روشن مي شود ,برافروخته مي شودو بازوها نيز شامل اين نوع ذره هاي خاکي با يک درجه کوچکتر مي باشد .  این ترکیب همچنين بر روي زمين نظير اگزوز اتومبيل ونقاط ديگر نیز يافت مي شود !

اطلاعات دوربين مادون قرمز اسپيتزر مورد استفاده قرار گرفت تا این موضوع روشن شود که مرکز   NGC 7331 تعداد غير معمولي از ستارگان سنگين يا بطور متوسط سياهچاله فعال در اندازه اي همانند آنچه درمرکز  کهکشانمان پنهان است را در خود جاي داده است.اين يافته ها در دو مقاله و در شماره سپتامبر ويژه نامه اي از مجله اختر فيزيک منتشر خواهند شد.

 اين پروژه بوسيله تيمي متشکل از 25 دانشمند از 12 موسسه اداره مي شود که Dr. Robert C. Kennicutt از دانشگاه آريزونا سرپرستي آن را به عهده دارد تلسکوپ فضايي اسپيتزر در 25 اوت 2003 به مدار پرتاب شد و چهارمين رصدخانه بزرگ ناسا است که در يک برنامه که شامل تلسکوپ فضايي هابل ,رصد خانه اشعه ايکس چاندرا و رصد خانه پرتو گاما کامچتون است جاي دارد.

  منبع : nasa

  نويسنده  : همدم نیکخواه