خبرهایی از رصد خانه ملی


کار مکان یابی نهایی رصد خانه ملی رو به اتمام است و با پایان یافتن این مرحله این طرح وارد فاز اجرایی خواهد شد.


سال 78 سال ايجاد تحولي در  جامعه نجوم ايران بود . خورشيد گرفت وتوجه ها به علم نجوم بيشتر شد . از آن سال به بعد اين علم چه از جنبه آماتوري و چه از جنبه حرفه اي بيشتر مورد  توجه قرار گرفت . بر تعداد منجمان اماتور به سرعت افزوده شد و منجمان حرفه اي هم خبر ساز تر شدند . و سرانجام همين موج نو در اين جامعه علمي باعث شد تا توجه ها به اصلي ترين ساختمان مورد نياز اهالي اين رشته يعني رصدخانه ملي بيشتر شود .

تلاشها پس از سالها به نتيجه رسيد و سرانجام از 4 سال پيش كار مكان يابي رصد خانه ملي آغاز شد و با تصويب سند رصد خانه ملي در اسفند گذشته در هيات دولت اميدها براي به نتيجه رسيدن اين طرح بيشتر شده است. 

مرحله اول مكان يابي

 يكي از اصلي ترين بخشهاي احداث رصدخانه كار مكان يابي است . تعيين و يافتن محلي با بهترين شرايط از نظر رصدي اسماني صاف در بيشتر طول سال با غبار كم .

به گفته دكتر نصيري ريس انجمن فيزيك ايران مراحل اوليه كار مكان يابي رصدخانه در طي سالهاي گذشته انجام شده است و از بين 33 محل مورد مطالعه اكنون 4 مكان براي بررسي هاي نهايي انتخاب شده است . در  كاشان - كرمان - قم و جنوب خراسان 4 محلي است كه فاز دوم مكان يابي يعني انجام مطالعات نجومي در آنها آغاز شده است .

اما علاوه بر ساختمان رصدخانه تهيه يك تلسكوپ پيشرفته جز اصلي ترين ضروريات است . تعيين مشخصات تلسكوپ بستگي به پروژه هايي دارد كه براي رصدخانه ملي تعريف مي شود  . به گفته دكتر منصوري تلسكوپي 2 تا 2.5 متري براي اين رصدخانه در نظر گرفته شده است .

دكتر نصيري درباره پروژهايي كه امكان انجام ان در رصدخانه ملي ممكن است مي گويد هنوز هم در دنيا پروژه هايي هست كه به وسيله يك تلسكوپ 2 متري قابل اجرا باشد از طرف ديگر مي توان از اين تلسكوپ به عنوان عضوي در يك شبكه جهاني تلسكوپها استفاده كرد .

بودجه ساخت رصدخانه ملي 15 ميليلرد تومان است كه 5 ميليارد آن صرف ساخت تلسكوپ مي شود . ساخت رصد خانه ملي به عنوان طرحي 5 ساله تعريف شده است و به گفته معاون پژوهشي وزارت علوم اخيرا شوراي راهبري رصدخانه ملي تشكيل شده و وظيفه ادامه و پيگيري ساخت رصد خانه را برعهده گرفته است .

 


  منبع : Parssky.com
  نويسنده
 : این آدرس ایمیل در مقابل هرزنامه‌ها محافظت می شود. برای مشاهده آن نیاز به فعال کردن جاوا اسکریپت دارید.