آنچه که گذشت مهمترین عناوین خبری در سال 1383 از کار افتادن یکی از چهار ابزار اصلی تلسکوپ فضایی هابل


از کار افتادن یکی از چهار ابزار اصلی تلسکوپ فضایی هابل

این ابزار که STIS نام دارد در دومین ماموریت سرویس و نگهداری هابل در سال 1997 (1376) نصب شد و طول عمر مفید آن پنج سال در نظر گرفته شده بود.

از این ابزار برای کشف سیاهچاله ها، یافتن ستاره های تاریکی که نشانه هایی از سن عالم بر خود داشتند و مطالعه اتمسفر سیارات فراخورشیدی استفاده می شد.

 

هم اکنون مهندسان مشغول ردیابی عامل اصلی بروز این اشکال هستند.  ناسا با تشکیل یک جلسه فوق العاده امکان بازیابی این ابزار و رفع نقص آن را بررسی کرد. STIS نور ستارگان دور دست را به اجزای تشکیل دهنده اش تجزیه می کرد. این کار باعث می شد تا اختر شناسان در مورد دما، ترکیبات درونی، چگالی و حرکت این اجرام اطلاعات دقیقی به دست آورند. ابزار ذکر شده پنج روز پش از کار افتاد و در وضعیتی قرار گرفت که در ناسا از آن به عنوان "تعلیق موقت" نام می برند. ناسا اعلام کرده که این وضعیت تمام برنامه های علمی آن را مختلف کرده و باعث عقب افتادن شان شده است. مدیران هابل معتقدند که این اشکال احتمالا ناشی از بروز اختلالاتی در یکی از مبدلهای انرژی تلسکوپ است.  STIS  تقریبا سی درصد وقت رصدی هابل را در اختیار خود داشت.برنامه جدید ناسا ، پس از حادثه کلمبیا، لغو آخرین ماموریت تعمیر و نگهداری هابل، به دلیل "مسایل امنیتی و ایمنی فضانوردان" ذکر کرده بود.


اگر چه بنا بر اصرار بسیاری از پژوهشگران و مقامات حکومتی سازمان ناسا گزینه هایی را برای امکان تعمیر هابل باز گذاشته است، اما هنوز "سن او کیف"، رییس این سازمان هیچ تغییری در نظر خود مبنی بر لغو این ماموریت نداده است.باقی ابزارهای ناسا – دوربین نزدیک فرو سرخ ، دوربین نیکموس، دوربین جستجوی پیشرفته و دوربین میدان باز و سیاره ای 2 – کاملا سالم هستند و همچنان به کار خود ادامه می دهند.

  منبع : nasa 

  نويسنده  : هاشم سیماب