آنچه که گذشت مهمترین عناوین خبری در سال 1383 مراحل ساخت فضاپیمای اکتشافی مریخ


مراحل ساخت فضاپیمای اکتشافی مریخ

فقط یک سال دیگر به پرتابMRO)) مدار پیمای اکتشافی‌ مریخ به مقصد سیاره سرخ باقیست. فضا پیما در 20 مرداد 1384 پرتاب خواهد شد و هفت ماه بعد به مریخ خواهد رسید.

 

 MROمخففMars Reconnaissance Orbiter  .استاین فضا پیما با قوی ترین ابزاری که تا کنون به مریخ فرستاده شده شروع به نقشه برداری سرتاسری از کرهٔ مریخ خواهد نمود. دوربین هایش بسیار دقیق خواهند بود و حتی‌ قادر به دیدن هدف هایی‌ 50 سانتی‌ متری هم می شود و می‌ تواند سنگ هایی‌ به این قطر را از هم تمیز دهد. تیم سازنده فضا پیما شامل 175 نفر در لکهید مارتین و 110 نفر از JPL ناسا است.در حال حاضر اکثر ابزار فضا پیما در حال کامل شدن و تست شدن است و نرم افزار پرژه تقریبا آماده است.

این یک سال باقی‌ مانده، ناسا واقعا برای سر هم کردن و تست کردن قسمت اصلی‌ یعنی‌ مدار گرد در زمان تعیین شده پر مشغله خواهد بود. فضا پیمای اکتشافی‌ مریخ پس از پرتاب در 10 اوت سال آینده؛ هفت ماه بعد به مریخ می‌ رسد و شروع به مطالعه سطح سیاره،لایه های زیر سطح سیاره و اتمسفر آن با ابزاری بسیار دقیق خواهد کرد که تا بحال سابقه نداشته است.دکتر جیمز گراف مدیر پروژه در JPL واقع در پاسادنا کالیفرنیا در این رابطه گفت:(( مدار پیمای اکتشافی‌ مریخ جهشی‌ بزرگ در فضا پیما ها و ابزار های علمی‌ مریخ خواهد بود.))
'"وزن آن 2180 کیلو گرم ( پوند 4806 ) می‌ باشد و بزرگ ترین سفینه ای خواهد بود که به دور مریخ می گردد. انتقال اطلاعات از مدار گرد به زمین سه برابر سریع تر از خطوط تلفن پر سرعت است که این حجم انتقال اطلاعات باعث می‌ شود که داده ها به میزان فوق العاده ای به زمین مخابره شود و فهم ما  از اسرار سیاره سرخ به طور شگرفی‌ افزایش یابد.'"

دکتر ریچارد زورک یکی‌ از دانشمندان پرژه در JPL گفت: (( این قابلیت باعث می شود عکسهایی با کیفیت بالاتر، نقش برداری بهتر، وضعیت اتمسفری و کاوش در سطح زیرین سیاره به طور بهتر انجام شود و یافته هایمان از ماموریت های پیشین تکیمیل شود. ))

کارگران در لکهید مارتین در دنور از یک سال پیش کار را شروع کرده اند و در حال حاضر به مرحله ی آخر مونتاژ نزدیک شده اند. نرم افزار مخصوص پرواز پروژه هم 96 درصد کامل شده است. همراه با ساخت مدار گرد وسیله پرتاب که‌ یک موشک اطلس v می‌ باشد کامل و تست می‌ شود. این اولین ماموریت بین سیاره ای بعد از سال 1973 است که از موشک اطلس استفاده می‌ شود.در حال حاضر جمعا 285 در JPL و Lockheed Martin در پروژه  مدارپیمای اکتشافی‌ مریخ مشغول فعالیت اند.کوین مک نیل مدیر مدار گرد در لکهید مارتین گفت: (( کار تکمیل و آماده سازی مدار گرد و تست کردن اکثر سیستم های فرعی‌ را انجام داده است. در چند ماه آینده ما ابزار های علمی‌ مدار گرد را تکمیل و تست می‌کنیم. و در اوایل سال آینده کار امتحان محیطی‌ ابزار را برای فهمیدن آمادگی در شرایط مریخ انجام می‌ دهیم. ما کار را ادامه می‌ دهیم و تا بهار آینده موشک اطلس در کیپ کارناوال قرار می گیرد.ما همگی‌ واقعا برای انتقال اطلاعات در مریخ و ازریابی علمی‌ آن مشتاقیم‌ .))

شش ابزار علمی‌ فضا پیما در مراحل آخر تکمیل هستند و تا چند هفته دیگر از جاهای مختلف تحویل گرفت می‌ شوند. همچنین محموله فضا پیما شامل یک بستهٔ رله مخابراتی‌ به نام (الکترا ) می‌ باشد.همچنین دو تکنولوژی برای تایید روش ماموریت های آینده به مریخ دارد.


دکتر جیمز گراف مدیر پروژه در
JPL گفت:'"الکترا همراه فضا پیما تکمیل شد و در جولای کاملا تست شد" ابزار دیگر که تکمیل می‌ شود ابزار ژرفاسنج آب و هوا و طیف سنج خواهد بود. ژرفا سنج آب و هوا و جو مریخ از JPL گوناگونی‌ اتمسفر ، بخارت آب،گرد و خاک و دم را می سنجد.عکاسبردار طیف سنج از جان هاپکینز در آزمایشگاه فیزیک مریلند سطح مریخ را برای آب و مواد معدنی‌ به صورت بی سابقه ای بررسی‌ می کند. و یافته هایی‌ را که تا کنون از مریخ نورد ها به دست آمده افزایش می‌ دهد و آنها را تکمیل می کند.

بزرگترین دوربین تلسکوپی‌که تا کنون به سیاره ی دیگری فرستاده شده به نام( آزمایشگر علمی تصویر برداری با کیفیت بالا) عوارض سطحی‌ به اندزه یک میز کوچک آشپزخانه را ظاهر می سازد.  مرکز فضایی‌ بال در شهر بولدر ایالت کلرادو این وسیله را برای دانشگاه توسان آریزونا ساخته است .همچنین مدار گرد علاوه بر این سه دوربین دیگر هم با خود حمل خواهد کرد. دو تا از این دوربین ها مرکز علوم فضایی‌ مالین در ساندیگو ساخته است که دوربین عکسهای عرضی‌ و با کیفیت بالا می‌ گیرد و عکس بردار رنگی‌ که که به صورت‌ عدسی‌ ماهی‌ چشمی‌ است هم وجود دارد که برای پیگیری تغییرات در آب و هوا و اتمسفر مریخ به کار گرفته خواهد شد . یک دوربین از JPL هم دو قمر مریخ را با دقت زیر نظر می‌ گیرد تا برای ماموریت های آینده اطلاعات کسب کند.
آژانس فضایی‌ ایتالیا ابزار رادار عمق سنجی‌ برای مدار گرد تهیه کرده است که به وسیله آن لایه های زیرین سطح سیاره را برای یخ،سنگ و شاید آب یخ نزده در عمق های پایین تز سطح سیاره جستجو می‌ کند. یکی‌ دیگر از تکنولوژی های
JPL در این ماموریت امتحان کردن استفاده از فرکانس های بالاتر برای بهره وری بیشتر باند رادیویی‌ در ارتباطات بین سیاره ایست. که ممکن است باعث شود در ماموریت های آینده با همین مصرف انرژی اطلاعات بیشتری انتقال داده شود.سرپرست دانشمندان پروژه های مریخ جیم گاروین اضافه کرد:'" ما استراتژی علمی‌ خودمان را برای نسل بعدی اکتشافات در مریخ ساختیم. این فضا پیما در زمینه های مختلف یک کار انقلابی‌ است و ما افتخار می‌کنیم که این کار با تیم مدارپیمای اکتشافی‌مریخ ما انجام شد. مدارپیمای اکتشافی‌مریخ بر ما نشان خواهد داد کاوشگر های ربوتیک آینده مثل آزمایشگاه علمی مریخ در سال 2009  را کجا باید فرود بیاوریم و راه را برای اکتشفات انسان بر سطح مریخ باز خواهد کرد.'"
ماموریت مدارپیمای اکتشافی‌مریخ به وسیله
JPL  قسمتی از موسسه تکنولوژی کالیفرنیا مدیریت می‌ شود. و مرکز فضایی‌ لکهید مارتین پیمان کار اولیه آن می‌ باشد.

 


  منبع : nasa
  نويسنده
 : هادی بوستانی