ارزیابی کپسول جنسیس

عده ای از متخصصان که پس از سقوط کپسول جنسیس، اولین ارزیابی را بر روی آن انجام دادند نسبت به آنچه دیدند، دلگرم شدند.

 

کپسول نیمه دفن Genesis، در صحرای Utah

ذرات جمع آوری شده توسط جنسیس هنوز قابل بررسی است.عده ای از متخصصان که پس از سقوط کپسول جنسیس، اولین ارزیابی را بر روی آن انجام دادند نسبت به آنچه دیدند، دلگرم شدند. آنان بر این باور اند که شاید با بررسی های بیشتر بتوان به اصلی ترین هدف های علمی ماموریت دست یافت.

Orlando Figueroa، یکی از مسئولین رده ی اول ناسا در واشنگتون می گوید:" ما از یک فرود سخت سالم برگشتیم و اکنون خرده ها در حال بازگردانی اند."دکترRoger Wiens، یکی از متخصصان تیم جنسیس با اعتماد به نفس می گوید:" ما این نتیجه ی موفق آمیز را از دهان شکست، قاپیدیم." بنا بر اولین بررسی ها، هنوز احتمال این وجود دارد که یکی از مخزن های حاوی ذرات جمع آوری شده، از سقوط جان سالم به در برده باشد که مطمئنا جامعه ی علمی را برای مدتی مشغول خواهد ساخت.Sean O'Keefe، رئیس ناسا در این باره می گوید: " ما از نتیجه ی اولین بررسی ها بسیار خوشنود و دلگرم شدیم. طراحی برجسته و ساختار تنومند جنسیس، شاید نتایج علمی که انتظار ما از این ماموریت بود را، به ما پیشکش کند."

یکی دیگر از متخصصان، Andrew Dantzler، مدیر بخش منظومه ی شمسی ناسا در واشنگتون می گوید:" من می خواهم نسبت به کار دقیق تیم تعیین مسیر فضاپیما به خاطر هدایت دقیق کپسول به محل مورد نظر، به عنوان رمز موفقیت ما در بازیابی موارد علمی ماموریت، تاکید کنم." وی در ادامه اضافه کرد: "افزون بر آن، طراحی استوار و تنومند فضاپیما باعث شد تا پس از فرودی چنین سخت شانسی دوباره برای بازسازی ذرات، پیدا کنیم."

با توجه به نقش اساسی اکسیژن در شکل دهی منظومه ی خورشیدی، اولویت اصلی ماموریت، اندازه گیری ایزوتوپ های اکسیژن به منظور تایید و یا رد نظریه های مختلف است.

 

برخی از بازماندگان، پس از عملیات بازگردانی

 

متخصصان امید دارند که قادر به تشخیص ایزوتوپ ها بر روی 4 صفحه ی مخصوص جمع آوری بادهای خورشیدی جنسیس باشند. به گفته ی Wiens :" در نگاه اول به نظر می رسد که 2 تا از 4 صفحات جمع آوری ذرات، در جای خود ثابت مانده اند و به نظر می رسد هر 4 صفحه، آسیب جدی ندیده باشند."مرحله ی بعدی بررسی ایوتوپ های نیتروژن است که در درک چگونگی تشکیل و نمو، جو سیارات منظومه ی خورشیدی به نا کمک خواهد کرد. Wiens در این باره گفت: " این ایزوتوپ ها با استفاده از فویل ها طلایی بررسی می شوند که آنها نیز نسبتا سالم اند."بقیه ی نمومه های جمع آوری شده، بر روی صفحات ریز 6 ضلعی قرار دارند که به نظر می رسد همگی یا اکثر آنها از بین رفته باشند ولی تکه های درشت تر قابل بازگردانی هستند در حالی که تکه های زیادی هنوز در درون صفحات کوچک 6 ضعلی قرار دارند. بررسی های بیشتری در روزهایی آتی پیش بینی شده است که نتایج آنان به مراتب دقیق تر خواهد بود.فویل های دیگری که به منظور جمع آوری ایزوتوپ های دیگر طراحی شدند، در کلاهک کپسول جاسازی شده بودند و پس از سقوط به نظر می رسد که ذرات جمع آوری شده ی این قسمت ها در معرض عناصر صحرای Utah قرار گرفته اند ولی با این حال 3/4 آنها قابل بازگردانی است.فضاپیمای جنسیس در سال 2001 به منظور جمع آوری بادهای خورشیدی به فضا پرتاب شد و در 8 سپتابمر 2004 به زمین بازگشت. ولی در مرحله ی فرود به علت بروز نقص فنی چترهای فضاپیما باز نشد و کپسول حاوی ذرات با سرعت 320 کیلومتر در ساعت با زمین بر خورد کردند.

منبع : http://genesismission.jpl.nasa.gov 

نويسنده : احمد خوشنویس , Sparklysky.com