آنچه که گذشت مهمترین عناوین خبری در سال 1382 کشف نه سیاره جدید در خارج از منظومه شمسی


کشف نه سیاره جدید در خارج از منظومه شمسی

ظرف چند ماه گذشته،بیش از یکصد سیاره در خارج از منظومه شمسی کشف شده است.هفته گذشته نیز گروهی از ستاره شناسان موفق به کشف نه سیاره جدید دیگر در خارج ازمنظومه شمسی شدند.

همه این سیارات با استفاده از روش موسوم به "سرعت شعاعی" کشف شده اند. در این روش،میزان جابجایی خطوط طیفی ستاره در هنگام گردش سیاره بدور آن اندازه گیری می شود.

یکی از سیارات کشف شده در اواخر هفته گذشته،اولین سیاره ای است که توسط یک گروه ژاپنی کشف شده است.این سیاره بزرگ که بدور ستارهHD104985 (در فاصله 333 سال نوری زمین)می گردد،شش برابر مشتری جرم دارد.فاصله آن تا ستاره مادر،سه چهارم فاصله زمین تا خورشید است و هر 198 روز یکبار بدور آن می گردد. یکی دیگر از این سیارات که توسط گروه جستجوی سیاره آنگلو- استرالیایی پیدا شده است،شباهتهایی با سیاره مشتری دارد.این غول گازی که بدور ستاره HD70642 (در فاصله 90 سال نوری از زمین) می چرخد،دو برابر مشتری جرم دارد.فاصله آن تا ستاره مرکزی،سه برابر فاصله زمین تا خورشید است،در مداری تقریبا دایره ای،در مدت شش سال بدور آن می گردد و هیچ جرم سیاره ای که بزرگتر از آن باشد و بین این سیاره و ستاره مرکزی قرار داشته باشد در اطراف آن وجود ندارد. سیاره سوم،توسط گروه "برنامه جستجوی سیارات فراخورشیدی ژنو" و گروه "همبستگی دو بعدی" دانشگاه تل آویو پیدا شد.این سیاره بدور یکی از ستارگان منظومه دوتایی HD41004 که در فاصله 140 سال نوری زمین قرار دارد می گردد،دو برابر مشتری جرم دارد،فاصله آن تا ستاره HD41004A 1.3 برابر فاصله زمین تا خورشید است و در هر 655 روز یکبار بدور ستاره مرکزی می گردد.


در این منظومه ستاره ای دو تایی،یک ستاره از نوع کوتوله قهوه ای که نوزده برابر مشتری جرم دارد بدور ستاره HD41004A می گردد.کشف شش سیاره باقیمانده نیز توسط گروه "برنامه جستجوی سیارات فراخورشیدی ژنو" به سر پرستی مایکل مایور از دانشگاه ژنو صورت گرفته است. یکی از این سیارات، 2.5 برابر مشتری جرم دارد و در فاصله 2.85 برابر فاصله زمین تا خورشید بدور ستارهHD169830 می گردد که قبلا نیز یک سیاره با اندکی جرم بیشتر در اطراف آن پیدا شده بود.دیگر سیارات کشف شده، بدور ستارگانی در فاصله 56 تا 124 سال نوری زمین می گردند و در فاصله ای بین 0.46 تا 2.85 برابر فاصله زمین تا خورشید،در هر 118 تا 1056 روز،یکبار بدور ستارگان خود می گردند. یکی از این سیارات،7.8 برابر مشتری جرم دارد و سایر آنها نیز جرمی بین 0.7 تا 2.3 برابر سیاره مشتری دارند.

خبر کشف همه این سیارات،بجز سیاره اطراف ستاره HD104985،در همایش "سیارات فراخورشیدی: امروز و فردا " در شهر پاریس اعلام شد.


منبع خبر : www.Astronomy.com