آنچه که گذشت مهمترین عناوین خبری در سال 1382 شبیه سازی مراحل سقوط کاوشگر هویگنس


شبیه سازی مراحل سقوط کاوشگر هویگنس

دانشمندان آژانس فضایی اروپا(اسا) با شبیه سازی مراحل سقوط کاوشگر هویگنس در جو تیتان،خود را برای ورود این کاوشگر به جو قمر اسرار آمیز سیاره زحل آماده می کنند.

قبل از اینکه کاوشگر هویگنس در اواخر سال 1383 شروع به مطالعه تیتان کند،دانشمندان باید مطمئن شوند که این کاوشگر،قادر به فرود بدون آسیب بر روی سطح این قمر خواهد بود.بدین منظور،دانشمندان آژانس فضایی اروپا(اسا) در 16 خرداد 1382،فرآیند سقوط و فرود کاوشگر هویگنس در جو تیتان را در پایگاه پرتاب بالون آژانس فضایی ایتالیا واقع در شهر تراپانی در جزیره سیسیل مورد آزمایش قرار دادند.

 

برای انجام این آزمایش،نسخه بدل ساخته شده برای کاوشگر هویگنس که 500 کیلوگرم وزن داشت به کمک یک بالون هلیومی به هوا پرتاب شد و پس از رسیدن بالون به ارتفاع 33 کیلومتری سطح زمین،از بالون جدا شد.  هنگامی که این وسیله با سرعت تقریبی 40 متر در ثانیه به سمت زمین سقوط می کرد،چتر آن باز شد و سرعت سقوط  به 4 متر در ثانیه رسید و پس از گذشت 30 دقیقه از شروع سقوط،به آرامی بر روی سطح زمین فرود آمد.

به باور "انریکو فلامینی" یکی از مدیران طرح آزمایش هویگنس،یکی از فواید انجام این آزمایش،اثبات نقش موثر چترهای ویژه هویگنس در پایداری آن هنگام سقوط در جو تیتان است که از طراحی مهندسی پیچیده ای برخوردارند.

اگرچه ترکیب و فشار جو زمین با تیتان کاملا متفاوت است،ولی دانشمندان آژانس فضایی اروپا(اسا)معتقدند با انجام این آزمایش،به بهترین شکل ممکن،موفق به شبیه سازی شرایط سخت حاکم بر جو تیتان در هنگام سقوط هویگنس شده اند.

مسوولان طرح هویگنس،قبلا نیز سقوط این کاوشگر در جو تیتان را سه بار شبیه سازی کرده بودند ولی در آزمایش اخیر،برای اولین بار از نسخه شبیه سازی شده فضاپیمای هویگنس در مقیاس واقعی استفاده شد.در این آزمایش برای اولین بار،"ابزار ساختار جوی هویگنس" موسوم به H-ASI که برای سنجش فشار،خواص الکتریکی و بادهای جو تیتان بکار می رود مورد استفاده قرار گرفت.

به گفته فلامینی،انتظار می رود فرود کاوشگر هویگنس در جو تیتان در اوایل سال 2005(اواخر 1383) بدور از هرگونه خطر رخ دهد.

منبع خبر : www.astronomy.com